om att plugga

 
För någon vecka sedan (förlåt!!! blogg.se har varit så jobbigt mot mig på sistone och jag har verkligen inte orkat ta tag i det) lämnade Kayla denna fråga i kommentarsfältet: 
 
Fråga från en oskillad universitetsstudent fresh out of gymnasiet: HUR KOM DU IN I PLUGGE-MODE? Jag läser en fristående kurs som är så INTRESSANT och som jag verkligen tycker om. Men hur vänjer man sig vid att ha så mycket självstudier? Och hur får man sig själv till att plugga även när man inte orkar (men måste eftersom det ändå är meningen att man ska plugga varje !!! himla !! dag)? Kram och hoppas du har det fint <3
 
Här kommer mitt svar: Ärligt talat så tycker jag att det är skitsvårt att komma in i pluggmode efter varje sommar/lov. Bara såhär tre veckor in i terminen börjar jag minnas hur man tar anteckningar utan att skriva av varenda ord, hur man skumläser 50-sidiga psykologirapporter och smidigast planerar en uppsats. Det sitter i ryggraden men tar ett tag att mana fram liksom. Jag får mest tvinga mig själv att sitta ned och göra det, även om kapitlet som borde ta en timme att ta sig genom tar tre till att börja med. Så småningom kommer man ihåg sina gamla knep eller hittar på nya och då går saker mycket fortare. Jag älskar när saker går fort.
 
Fart uppnår man genom att plugga smart och produktivt - som jag skrivit om här och här men sen gäller det ju att faktiskt tvinga sig själv att sätta sig ned och plugga i första taget också. Mitt bästa tips för självstudier är kontraintuitivt nog att inte plugga själv. Jag pluggar så himla mycket bättre i biblioteket med andra som pluggar omkring mig eller till och med i köket mitt emot min flatmate som läser något helt annat än själv i mitt rum. Man behöver inte plugga samma sak och man behöver inte, eller bör inte ska jag kanske till och med säga prata, men man kan ge varandra menande blickar när den andre råkar ta upp mobilen eller har tagit ett allt för långt fikauppehåll. 
 
Något annat jag brukar göra är att boka in mig till saker på eftermiddagen och gå till biblioteket på morgonen eller strax innan lunch. Och utnyttja all möjlig tid mellan föreläsningar. Vet man att man ska sitta på biblioteket 11-17 så skriver man ner en lista på saker man ska få gjort och sen är är det bara att pricka av dem en efter en. Jag vet inte om det bara är inbillning men det känns som att jag oftast får mer plugg avklarat om jag tvingar mig själv till flera timmars plugg i rad jämfört med att plugga ett par timmar och sen ta en längre paus. Jag hamnar liksom i ett sorts flow och blir mer effektiv för varje timme som går, trots att jag också blir tröttare (obs ta alltid med kaffe och mellanmål!). Blir jag klar med min att göra-lista tidigare kan jag ju också gå tidigare, vilket är himlans motiverande. Ni vet detdär endorfinruset som folk tydligen får efter att ha tränat? Det får jag när jag packar ihop mina böcker efter en heldag på bibblan. 
 
Det handlar väl som man så många gånger har hört om att behandla plugget som ett jobb, som något som måste göras. Men ett jäkligt bra jobb som man kan sköta lite som man vill. Hur får man sig själv till att plugga när man inte orkar? frågar Kayla. Det gör man inte. Orkar man inte så orkar man inte, och tvingar man sig själv då så går ingenting in ändå. Så slösa en timme på att gå en promenad eller fika med en kompis, låt dig själv sova bort en halv söndag och boka in några timmars plugg mer en annan dag när du orkar. Du är din egen chef och girl you've got this!!! 
 
 
 

Kayla

Jättetack <3

Svar: no probs <3
jore