IB + pluggstress

Skrivet | Taggar: IB, pluggtips;

En anonym IB-elev (kram!!! känner instant solidarity med dig!) kommenterade på min årsresumé och undrade om jag kan berätta lite om hur jag hanterade plugget och pluggstressen under IB. Självklart kan jag det! Jag kan inte lova att mina tips funkar för er MEN - de funkade för mig. Sedan har jag insett att jag personligen är ganska stresstålig. Med det menar jag att det krävs mer för att jag ska känna mig stressad men också att jag har lättare för att “snap out of it”. Jag tycker inte att det är så svårt (som jag har förstått att andra tycker) att under en stressig period lägga ifrån mig plugget och slappna av när jag vet att jag behöver det. 

 
 
här spenderar jag numera det mesta av min pluggtid.

Dessa tips gäller såklart vem som helst som pluggar var som helst och vad som helst, men eftersom jag kan komma att nämna IB-relaterade termer infogar jag här en liten förklaring för er oinvigda (triggerwarning till mina fellow IB-kompisar hehe, läs inte): 

[International Baccalaureate (IB) är enligt mig - och många andra - ett av Sveriges bäst högskoleförberedande gymnasieprogram. Det följer en internationell läroplan, undervisningen sker på engelska och varje elev väljer (normalt) sex ämnen, tre på basnivå och tre på högre nivå, som hen läser i två år. De sex två år långa kurserna tentas av genom internal assessments/IAs (uppsatser, labbrapporter, muntliga presentationer) under årens gång och med exams i slutet av det andra (tredje gymnasie-)året.] 

Innan jag går in på jag hanterade den pluggstress jag faktiskt kände vill jag slå ett slag för att till varje pris undvika den. Dvs. skjut inte upp saker. Vad du än gör, skjut inte deadlines framför dig. Jag må ha påbörjat en IA tjugofyra timmar före deadline, men jag har aldrig, aldrig (så länge jag inte förträngt det) missat en deadline. Hur? Genom att vara så effektiv jag bara kunnat de stunder jag pluggat. Jag delade med mig av mina bästa tips för ett tag sedan i detta inlägg och folk som kommenterat har bidragit med sina tips, så om ni inte läst det inlägget - gör det! Får du saker gjort i tid under IB känner du dig inte bara mindre stressad då utan slipper också ha saker hängandes efter dig in i revision period, då du kommer ha mycket att göra ändå. Sträva efter det.  

I tidigare nämnda inlägg finns också några screenshots från min mobilkalender, där jag själv planerat in vad jag ska plugga under diverse håltimmar. Två tips i ett alltså: utnyttja _varenda_ håltimma och ledig stund du har och planera exakt vad du ska få gjort under den tiden. Tycker själv att pluggstress blir mycket mer påfallande om man behöver sitta länge på kvällarna efter skolan - och tvärtom: får man inte en fantastisk känsla av frihet när man kommer hem och inte behöver sitta med plugg? Av denna anledning vill jag också rekommendera att komma till skolan tidigare och utnyttja alla sovmorgnar du har för att plugga så du kan ha kvällarna lediga till att typ… vila? Umgås med folk? Det är så himla värt det att gå upp några timmar tidigare bara för att kunna ha några timmar ledigt på kvällen.

lianne + våra tomma temuggar efter cirka 3,5 timmars accountancy-plugg häromdan.

På tal om folk! En sak jag verkligen märkt av är att det är JÄTTEVIKTIGT att omge sig av andra människor som också pluggar. Jag hade ett fantastiskt gäng på sex personer som jag pluggade jämte i princip varje dag. Det är motiverande att veta att det finns folk som väntar på en i biblioteket i skolan varje morgon innan lektionerna börjar, människor som förväntar sig att du ska vara där och kämpa som de gör. Sen är det ovärderligt att faktiskt plugga ihop också - man lär sig massor genom att förklara saker för andra.  

Plugga så smart du bara kan. När du väl kommer till revision period lär du ha ungefär en månad på dig att repetera ungefär 3,5 terminer x 6 kurser vilket är en gigantisk mängd information och jag skulle nog våga påstå att det är fysiskt omöjligt att repetera allt du (skulle ha) lärt dig. Så: ta reda på vilka kapitel/topics i varje kurs du har sämst koll på. Ta reda på vilka kapitel/topics som oftast kommer på exams. Ta reda på om du kan komma undan med att inte plugga alls på vissa saker beroende på hur pluggen är upplagda. Ofta har du möjlighet att välja mellan olika uppsatsfrågor (så är det i psykologin till exempel!). Gör, utifrån detta, en pluggplan för varje ämne. Planera in massa past exams - jag är relativt säker på att det är vad som hjälpte mig allra mest. Såhär såg min lilla strategiplan ut:  

 

 

 

Allt som är överstruket gav jag upp på innan jag ens börjat, haha. Mycket av det som inte är avkryssat gjorde jag men kryssade aldrig av det (till mitt försvar), en del gjorde jag faktiskt aldrig (SJU paper 1 och 2’s i matte? hände aldrig). Det gick bra ändå. Vissa saker gjorde jag tillsammans med kompisar för att dela på bördan - quizlet-listorna för Economics till exempel. De finns att komma åt här om ni är intresserade. 

(Också, om någon vill ha: Biology HL sammanfattat i quizlet-listor här och Psychology HL sammanfattat i quizlet-listor här.)

Kom ihåg att det inte finns någon anledning att nöta saker du redan kan. Jag vet själv att jag har lite svårt för detta - jag älskar att göra uppgifter jag kan i matten om och om igen och hatar att försöka mig på de jag inte förstår, till exempel. Lita på att du kan. Kom till freds med tanken att det timmarna innan du går in i examsalen kan kännas som att du har stora luckor i din kunskap och övertala dig själv om att det inte är så. Du har ju koll på läget. 

Slutligen! Inse att du kommer behöva offra saker för IB och offra IB för dig själv. En vecka i april åkte min familj utomlands och jag stannade hemma för att plugga. En annan gav jag upp halva mitt plugg till mock exams för att ta ett break och hänga med till östkusten. Och mitt emellan mina exams åkte jag på dagsutflykt för att kolla på BLOMMOR? Det går över och det blir bra till slut och det finns ingen anledning att bränna ut sig själv om det går att inte göra det. Tillåt dig själv att ta ledigt och lämna alla böcker i skolan över en helg. Ät bra och sov mycket och såntdär. Du är alltid värd mer än din prestation MEN man mår i efterhand alltid bäst av att göra sitt bästa. Till de som är inne på sista terminen av IB nu: lycka till!

 

Vad är era bästa tips för att hantera pluggstress? 

Anonym

Det var jag som frågade om ett sånt här inlägg och jag måste bara säga - wow, tack!! Det här var precis vad jag menade och du gav så många bra tips. Undrar bara var/hur du gjorde ditt revision schedule? Det såg ju så smidigt ut!
Tack!!

Svar: men yeee vad glad jag blir att du gillade det!!! <3 gjorde mitt revision schedule i microsoft onenote (bästa programmet! även där jag gjort alla mina notes på datorn. finns också som app till mobilen = extra smidigt). kram!
jore

Anonym

Går också IB, dock andra (första IB) året - men tusen tack ändå!! Känns lite bättre när du som fd IB elev berättar och ger tips, då man vet att du redan gått igenom allt jag går och kommer att gå igenom, och därför vet vad du pratar om. Lycka till i fortsättningen :)

Svar: Yey!!! Det kommer gå superbra! Tack detsamma <3
jore

Ebba

Vilka bra tips!! Vet faktiskt inte hur jag bär mig åt när jag pluggar, men det fungerar ändå!

Svar: Vad bra att du gillade dem! Hahah det är ju allt som spelar roll ändå :D
jore

Josefin

Tack för bra tips!
Och ja, att plugga med någon är mycket roligare och blir därför också mer effektivt tycker jag! :D
Hoppas du haft en bra dag!

Svar: Kul att du gillade dem!! Tack detsamma :)
jore

Johanna

nu gick ju vi IB tillsammans joré men för de som läser kommentarerna skulle jag vilja tillägga:

variera sättet ni pluggar på. många av IB:s kurser är väldigt texttunga och att sitta och anteckna från böckerna är inte alltid det smartaste/bästa/lättaste sättet att lära sig. testa att läsa igenom allting en första gång utan att ta anteckningar, skriv ner enkla ord, begrepp eller meningar för att minnas i stora drag vad som står. några dagar senare gör du ett memory card av en fjärdedels A4 där du går igenom det/de kapitel du läst och *bara* skriver ner det allra viktigaste. i din sista revision tar du alla dina memory cards, tejpar ihop några a4 och gör en gigantisk mind-map av infon på korten. du kan också öva/bli förhörd tillsammans med en kompis med hjälp av korten. på så sätt aktiverar du flertalet olika sinnen: syn, hörsel och det motoriska. du får input från kompisar, du repeterar regelbundet vilket bidrar till bättre förståelse OCH du får en skön överblick över allt dagarna innan exams. puss!

Svar: lyssna på johanna!!!! hon är en av de smartaste jag känner <3
jore

Alicia

Annat var det på min skola, vi vägrade lämna in lagom till deadline och tjatade oss till godkänt på matte nationella, det roliga var att lärarna sket fullständigt i det :)

Svar: Låter ju inte ultimat :))))
jore