6 tips för att bli mer produktiv

Listor och summeringar | Taggar: productivity, produktivitet, tid, tips;

 
hallå vänner! idag tänkte jag försöka mig på något så unikt på detta internettillhåll som ett tipsinlägg. det ni. och det ska handla om något jag är expert på. produktivitet. näe, vi tar om dethär. 
 
jag är ingen särskilt produktiv människa. jag brukar hinna göra det jag ska och har relativt bra koll på mina dagar. ibland sitter jag i fem timmar med en skoluppgift och producerar inte mer än 200 kassa ord och ibland dubbelbokar jag mig. 
 
 
däremot älskar jag tanken på effektivitet och är ständigt på jakt efter nya sätt att *effektivisera* min vardag, mitt plugg och min tid. det är på den nivån att min favoritkategori på app store är "productivity". ja, ni fattar. jag är en lat människa som vill klara av måsten snabbt, smidigt och så bra som möjligt. och här är en lat människas bästa tips:
 
följ the 2 minute rule 
jag är inte en sån som drar mig för att säga att något har revolutionerat mitt liv men... detta lilla påfund har revolutionerat mitt liv ända sen jag hörde talas om det. idén är väldigt simpel och självklar: kan en sak göras på två minuter eller mindre så ska du göra det så fort du kommer att tänka på det. tar det mer än två minuter att göra ska du skriva upp uppgiften på din att göra-lista. 
 
många kanske gör det redan utan att tänka på det men om ni är som mig kan detta hjälpa er att sluta skjuta upp småsaker. saker man kan göra på två minuter eller mindre: vattna blommorna. gå ut med soporna. sortera tvätten.  bädda sängen. plocka undan på skrivbordet. ställa undan saker. 
 
gör saker under tiden du... gör andra saker?
läs när du åker buss. brainstorma idéer till projekt/skolarbete/vad som helst när du städar eller tränar. tänk genom vad du måste proritera under dan medan du borstar tänderna. måla naglarna medan du skriver på en uppsats (obs min bästa grej, nagellack torkar visst snabbare om man knappar på tangenter samtidigt). har hört att vissa påstår att hjärnan inte är kapabel att multitaska men jag är fullständigt övertygad om att det är en myt. visst, du kanske inte kan vara hundra procent koncentrerad på två grejer samtidigt, men hur ofta kräver två saker hundra procent koncentration? 
 
 
skriv listor
är i egenskap av listfantast möjligtvis lite partisk till denna punkt men listor är verkligen en grej jag inte skulle klara mig utan. jag skriver att göra-listor för dagar då jag har mycket att göra på papper. listor på filmer jag vill se, inlämningar denna terminen,  mål jag vill uppnå, böcker jag vill läsa och roliga saker jag vill testa skriver jag i mobilen. min bästa listapp är wunderlist som både låter en göra hur många olika listor som helst och göra listor i listor. mycket användbart. 
 
att göra-listor ska ju helst vara realistiska - man bör inte skriva ned mer saker att göra än vad som är rimligt att man hinner med, men personligen skriver jag hellre lite för mycket på mina listor än lite för lite. det är ju helt okej att flytta saker till nästa lista och att skala av uppgifterna om man halvvägs igenom inser att man tagit sig vatten över huvudet. allt för att få känna glädjen av att kryssa över punkter (inte alls fusk). 
 
inse att vissa dagar inte är bra dagar
allt för ofta kommer jag på mig själv med att sitta länge, överdrivet länge med en sak att göra utan att komma någonvart. visst, ibland (här tänker jag mig i de fall då deadline är typ imorgon) är det nödvändigt att sätta sig ned med en sak och inte tillåta sig själv att göra något annat innan man är färdig. om jag får utgå från mig själv skulle jag vilja påstå att sådana situationer bör undvikas i den mån det går. stress är något som kan motivera och "att prestera bra under press" är en grej, men jag tror att sannolikheten att du producerar ett bra resultat är mycket större en dag då du känner dig helt okej med att arbeta på en uppgift och får flyt i plugget/arbetet/vad det nu kan vara än en dag då du måste stålsätta dig för att ens göra det. 
 
nu hoppas jag ni missförstår mig rätt, men jag tycker att sålänge det finns tid och det inte blir till en vana är det acceptabelt att skjuta upp saker till en dag då man har lust att göra dem. speciellt om man kommit faktiskt försökt men det just idag inte verkar gå. 
 
tidsbegränsa dig inte
detta gäller kanske först och främst stora, tidskrävande uppgifter/skrivuppgifter och är nog ganska personligt, men jag har märkt att det kan vara rätt kontraproduktivt att tidsbegränsa sig. ibland har jag bra dagar och får superbra flyt och kan skriva klart uppsatser och lösa massa sidor matte på några timmar. sånt flyt förstörs jättelätt om man har något annat viktigt inplanerat (det går ju inte alltid att låta bli, men känner du på dig att du kommer ha en bra dag och har en stor uppgift att göra - se till att du kan hålla på så länge som du behöver) eller har bestämt sig för att ta raster med jämna mellanrum. av just denna anledning tror jag också att knep som ska göra en mer effektiv genom att tidsbegränsa en, som pomodorotekniken, kan göra en en björntjänst. nej, hjärnan kan inte jobba oavbrutet jättelänge men tror liksom ändå att den är tillräckligt smart för att själv känna efter när den behöver en paus? 
 
 
 
hitta en almanacka som du trivs med
jag har så länge jag minns haft en almanacka över mina skolår. jag har gått kladdat mig genom åtskilliga fickkalendrar, moleskines, plastalmanackor och väggkalendrar. i vår fick jag fnatt (har verkligen ingen bättre förklaring) och bytte ut min kalender mot en bullet journal, ett anteckningsblock där man själv skriver datum, planerar och skriver listor i ett. jag lovade er ett inlägg om vad jag tyckte om hela grejen men det blev inte av, mest för att... det inte funkade för mig alls. jag var för lat för att använda den konsekvent och orkade allt för ofta inte ens plocka upp den ur väskan när jag behövde den. dessutom tyckte jag det blev krångligt att planera saker längre fram i tiden, vilket ju ändå är syftet med en kalender.
 
ett tag levde jag utan något planeringsverktyg alls, men för några veckor sedan kom jag över calendars by readdle  - en kalenderapp som jag faktiskt tycker om. dels för att jag alltid har den med mig och den kan synkas med google calendars så den kan nås både från datorn och mobilen och allt sparas i molnet så inget kan tappas bort. dels för att den är snabb och smidig att lägga till och ta bort saker i, för att den ebjuder både månad-, vecko- och dagvyer, och för att den tillåter mig att planera framåt i cirka all oändlighet och för att den är så himla intuitiv i sitt UI. jag använder gratisversionen och på bilden ser ni ungefär vad jag lägger in - bland annat vad jag ska plugga på mina håltimmar för att ta vara på all tid. 
 
om ni nu skulle nappa och vilja ladda ned den kan jag också tipsa om att man genom google calendars på datorn kan lägga in återkommande aktiviteter så man slipper skriva in saker man gör en gång i veckan, en gång i månaden eller så varenda gång. 
 
 
nu är jag uttömd på mina bästa tips. följ dem och uppnå mental och kroppslig harmoni (är det en grej?) som avbildat på bilderna ovan. yours truly, over and out. 
 
obs. effekten på bilderna ovan kan också uppnås genom att man:
1. kokar vatten och häller över citronskivor i sin största kopp, varpå man placerar sig i en nybäddad säng och andas djupt och inte alls scrollar genom instagram. 
2. åker med ekobussen till en skog för att lära sig känna igen lunglav. 
 
ps. dela med er av era bästa tips i kommentarerna! 

resenaren.blogg.se

Hmm, bästa tips... ja, du vet ju att jag har förkärlek till att, varje söndag/måndag sätta mig ner och skriva en veckoplanering med den tid jag har till mitt förfogande och allt som måste/ska göras (iaf i pluggväg). Kanske skulle stressa somliga men för mig är det en nödvändighet, drivs av känslan av att ha koll(ibland är det en illusion men whatever en kan ju låtsas). Annat tips är att hitta tiden på dygnet då en är på topp, och försöka få mest gjort då. Typ: har kommit på att morgon/fm är min grej -> försöker att ha de ouppbokade så jag kan plugga då. Loved ur tips, puss

Svar: Bra tips!!! ily puss
joré

Simone

Det här med att skriva ner saker är verkligen ett supertips. Då slipper man hålla koll på allt i huvudet, vilket kan vara ganska uttröttande. Bättre att få ner allt på papper.

Svar: Visst är det!
joré

Hanna Karlsson

Kan du inte börja meningarna med stor bokstav. Det blir så jobbigt att läsa. Superbra tips i övrigt. :-)

Svar: Just nu (och sen en tid tillbaka) föredrar jag att börja mina meningar med liten bokstav. Tror det är får att jag fått för mig att det känns mindre pretentiöst och allvarligt? Tycker själv inte det stör läsningen, men det är väl en smaksak såhär var gäller "bloggtext". Härligt att du tyckte om tipsen! :)
joré

Elise

Så himla bra tips!! :D Tack!

Svar: Vad kul att du gillade dem! Tack själv!
joré

Karin

bra tips! jag försöker göra saker direkt, speciellt på jobbet. då blir det inte att man skjuter upp det eller glömmer bort att göra saker. & ett annat tips är annars om man får massa mejl, så kan man låta den vara ibland (man måste ju få andas ibland) och helt enkelt avsätta en tid i kalendern där man sätter sig ner och kollar igenom den.

Svar: åh, om jag ändå kunde låta bli att skjuta upp saker ibland! bra tips dethär med mejlen - nu får ju cirka bara skräppost, men kan tänka mig att det är smidigt att avsätta en tid åt det om man får mycket mejl.
joré

rebecca

Så himla bra inlägg!

Svar: Tack! Kul att du tyckte om det!
joré

Annie - Fotograf i Linköping & Stockholm

Bra tips. Men jag gillar att sätta en tidsgräns, typ att "under den här timmen ska jag bara göra det här" och sedan göra nästa sak. Sen har ju vissa saker deadline oavsett om man vill eller inte :P

Listor är superviktiga för mig, och en bra kalender :)

Svar: Jag tror dethär med tidsgränser är olika för olika människor, man måste bara komma underfund med vad man själv tjänar mest på. Ohja, en bra kalender är a och o. :)
joré

Tess

För mig funkar listor bra. Jag delar även in mina listor i sådant som ska göras så snart som möjligt och sådant som kan vänta. Sedan vill jag göra klart en grej innan jag påbörjar nästa, men det är inte alltid det funkar och har man t.ex. studier som överlappar varandra så får man göra det bästa av att hålla isär det :-) Då funkade avsatta tider för mig. Att den tiden gällde det arbetet och den andra tiden det andra arbetet. Då tyckte inte jag det kändes rörigt :-)

Svar: Hmm, så någon sorts lista rankad efter prio? har provat det men tror det, liksom att dela upp tid till vissa arbeten är sådant som passar vissa men inte alla! själv tröttnar jag rätt lätt och tappar all motivation om jag tvingar mig själv sitta med en grej jättelänge för att den är "prio ett" eller för att jag bestämt att jag ska jobba med den en viss tid. :)
joré

Fanny

Måste verkligen testa de här!

Svar: gör det! :)
joré

Sandra Leone

Så bra inlägg! Listor är bäst de räddar mig dagligen. Har också hört om the 2 minute rule och tycker att det är hur bra som helst, dock lite dålig på att praktisera det.

Svar: kul att du tyckte om det!! <3 ja, hehe, är nog inte allt för världsbäst på att följa the 2 minute rule heller, men tycker att det hjälper lite att bara ha tanken i bakhuvudet.
joré

luxury.blo.gg

Väldigt bra inlägg! :)

Svar: Tack!
joré

A

vilka bra tips!

Svar: tack!<3
joré

Emilie Levinsson

Vilket grymt inlägg! Jag älskar listor och gör precis som dig, skriver hellre för många punkter än för några! :) Tror faktiskt att alla mina bästa tillvägagångssätt har du skrivit i det här inlägget! :D

Svar: Men åh vad kul! Tack!
joré

Carolina

så himla bra tips. tack tack! har precis börjat UNI och behöver lite mer struktur.

Svar: tack själv! hoppas de kommer till användning och all lycka till!
joré

ajlimullersandvik.blogg.se

underbart inlägg, jag kan inte överleva utan kalender alltså, men har aldrig hittat en digital som fungerar!

Svar: Tack! :) Nä, det hade jag inte heller innan denna!
joré

Zyllah

Väldigt bra tips det här. Jag är en sån människa som älskar att planera och ha ordning omkring mig men också i mig. Däremot var det några saker jag tänkte på. Det där med att göra två saker samtidigt fungerar aldrig för mig, inte för att jag inte kan göra två saker samtidigt utom för att jag alltid får huvudvärk. Visst brukar jag försöka vara lite produktiv på tunnelbanan, men när jag tränar eller gör något annat så försöker jag hålla tankarna där och vila huvudet. Jag använder ju huvudet flera timmar om dagen i skolan, ska jag försöka maxa under alla andra tider slutar de inge vidare. Ett tips till de som går i skolan och ska skriva essäer skulle nog vara att göra motsatsen till det du skrev om att inte tidsbegränsa. Ska man bara plugga vanligt är det bra att inte tidsbegränsa som du skrev, men ska man plugga inför en essä/text och ska prov skriva en hemma så är det väldigt bra om man sitter samma tid som man ska göra i skolan för att då få en uppfattning om vad man hinner skriva under den tiden. Sitter man 8 timmar hemma, och sen ska skriva en liknande text på 2 timmar så tycker jag det är väldigt sällan man hinner klart för man tänker alltid att man har mer tid än vad man faktiskt har. Det kanske bara är jag, men jag har hört flera i min årskurs säga samma sak.
Men väldigt bra tips allihop, den där två minuters regeln ska jag verkligen ta till mig. <3

Svar: Ajdå! Får man huvudvärk av att försöka ägna sig åt två saker samtidigt ska man ju såklart låta bli. Och självklart, är det en uppgift som kommer att vara tidsbegränsad under ett provtillfälle så ska man givetvis tidsbegränsa den när man övar på den också. Bra tips, kul att du delar med dig! <3
joré

Ylva

Bra tips! :) Älskar listor och att skriva saker i min almanacka. Det gör mig inte automatiskt produktiv, dock. Men jag brukar alltid se till att inte plugga eller liknande på tom mage, för om jag är hungrig blir jag snabbt väldigt okoncentrerad...

Svar: Kul att du tyckte om dem! Mat är _jätteviktigt_, håller med fullständigt.
joré

Linnea

Jag brukar tänka att om jag gör något produktivt kan jag sedan göra något som jag tycker att är roligare, typ baka eller se på film eller något! Fast sedan är det lite si och så med om jag verkligen gör det viktiga först, haha!!

Svar: Haha, ja, tänker att det är lite det som är fördelen med att vara effektiv och göra klart det man *måste* snabbt? man får mer tid över till sånt som är kul efteråt! (+ treat yourself är cirka den enda regel jag helhjärtat följer, haha)
joré

annelie

gud vilka bra tips :D

Svar: kul att du gillade dem!
joré

JUNITJEJ

Vilka bra tips!

Svar: Tack, roligt att du tyckte om dem!
joré

Sanna

Kul läsning! Det där med tidsgräns är ju individuellt som du skrev - jag är också en sån som bara får flyt ibland och då kan jag sitta många timmar med enbart paus för mat/toalettbesök! Podomoro skulle aldrig falla mig in, skulle förstöra så mkt!

Svar: Ja men visst känns det som att det förstör flytet? Kul att du uppskattade läsningen!
joré

Lisa

Många bra tips! Just nu sitter jag här och gör allt utom det jag ska.. En "att göra lista" för veckan och sen bocka av är det som funkar bäst för mig! Ju snabbare det blir gjort, ju mer tid får jag till annat :)

Svar: Kul att du uppskattade dem! Att göra-listor är verkligen ett superbra verktyg. :)
joré

Linda Lövberg Hjären

Väldigt bra tips! :)
Ska få rutin på att göra listor :) Så jag får saker gjort :)

Svar: Tack! Det låter bra! :)
joré

Malin

Har aldrig läst din blogg innan men antar från din to do list att du går IB på gymnasiet? Fick en liten nostalgi-attack där när jag såg TOK og EE på din lista. <3

Svar: hihi jorå, det stämmer!
joré

Anna

Jättebra tips! Behöver verkligen sådant i min kaosiga vardag, haha. Så tack och kram!

Svar: Tack! kram<3
joré

Jarina

Så många bra tips! Listor är lätt det bästa sättet tycker jag. Jag använder listor för att planera skola, för att planera jobb, för att planera blogginlägg, för att planera vardagen och för att planera träffar med vänner. För att planera allt med andra ord. Listor = <3

Svar: indeed! listor =<3
joré

Amanda Jona [SPONTAN]

Åh så bra inlägg!

Svar: tack! :)
joré

Rebecca

vad vore jag utan min kalender och mina listor?

Svar: jag undrar mer... vart vore jag utan min kalender och mina listor? cirka en månad efter? :-D
joré

Ellen

Åh så fin lista!

Svar: tackar!! :-)
joré

Kattis

Väldigt bra tips lär jag säga, 2 minuters regeln måste vara det bästa och jag önskar att jag var bättre på att följa den. Jag är en expert på att skjuta upp enkla saker!:P Tyvärr har jag inte själv några bättre tips än dom du redan räknat upp.

Svar: Den gör faktiskt rätt stor skillnad om man följer den! :)
joré

Felicia ☂

Jaa, älskar sånt här med! :D Håller på att fippla med ett litet "såhär organiserar jag mitt liv"-inlägg jag med, men alltså mitt största tips är att ha hemsidan/appen any.do som to do-list. Älskar deras system där man kan dela upp sakerna i olika mappar och sedan får en bra överblick över när sakerna ska göras. 📖 Och så tycker jag faktiskt om att sätta ett larm på 30-40 min och sedan ta en paus, tycker själv att jag kan fokusera mer ordentligt då eftersom jag vet att jag får en stressfri paus om en liten stund. :)

Svar: åh vad kul! hör av dig när det är uppe, så jag inte missar det!
joré