i min dagbok

Vem är "jag"?

 
under denhär kvällspromenaden med johanna pratade vi om våra gamla dagböcker. ganska nyligen kom jag också över dethär programmet på svt.  jag har haft några dagböcker genom åren, men aldrig varit diciplinerad nog att skriva i de regelbundet. här är iallafall en av de jag startade som finns kvar!
 
det *toppsäkra* låset som skulle hålla alla mina Top Secret Hemligheter säkra lirkade jag upp med ett gem på mindre än en halv minut. tur man inte visste hur enkelt det var som liten...
 
 
såhär ser första sidan ut. jag skrev på litauiska, men jag ska översätta åt er. insidan av pärmen är märkt med ett gäng årtal. "2005-2006-2007-2008-2009 och vidare!". japp. tror jag skrev i denna lilla bok cirka två gånger tvåtusenfem och inget mer, men visst hade jag hopp om framtiden. det står också "s. 11: schema" vilket genast ger en stora förhoppningar, och så har jag ritat alltså ritat en golvlampa med mitt namn i skrivstil på skärmen (viktigt!).
 
vidare tror jag att jag totalt missuppfattat syftet med en dagbok, för jag har i stort sett bara berättat om mig själv. eller så kanske jag tänkte att jag förtjänar en presentation i min egen dagbok? inte helt fel. hur som helst har jag radat upp mitt eget namn, min ålder, mina föräldrars och lillebrors namn, och min hunds namn. och ritat bilder av mamma och pappa med smileyansikten. "såhär ser de ut". 
 
 
sen har jag klistrat in massa bilder med. "här är jag liten" "här är mormor" (med pilar för att förtydliga vem som är vem). för att reservera mig för alla potentiella missförstånd har jag också lagt till "mormor = mammas mamma"under bilden. med två olika stavningar på mamma. 
 
 
the star of my life figurerar givetvis också i min dagbok. "här är min hund zorro" (insert grotesk smiley) "men här är han liten jag har ingen bild på honom som stor än".
 
 
"jag fick vänta jätteLÄNGE för att få köpa honom. OJOJOJ... han är så söt!!!" hjärta hjärta. "säkert! jag ljuger inte!" sen följer en lite osammanhängande text om vem i familjen som fyller år när, för det kändes som viktig information att spara i dagboken. det står bland annat att mormor är född samma dag som zorro (falskt) och att min lillebror är född den tjugosjunde april "troligtvis" (sant). 
 
sida elva där det såkallade schemat utlovades är fylld av en massa ironiska smileysar vilket tyder på att min inställning till överdrivet planerande av tid var samma då som nu. "jorés schema och andra viktiga saker med kärlek och ilska! (hemligt)" står det.
 
 
sidan därpå är numrerad 16 (man börjar ju undra) och innehåller en ordlista: "eftersom vi ska åka till italien". jag har alltså sökt upp ord jag tänkte mig kunna behöva. här är några exempel på fraser jag trodde att jag skulle få användning för, baserade på ordlistan som inte riktigt stämmer:
 
"si serva, un buono marito" = "varsågod, en bra äkta man" (hade jag planer på att gifta bort min lillebror, tro?)
"prego? tu es seminare magnifico" = "ursäkta? du är så gullig" (charmig since 1998)
"ciao! un buono amico, grazie!" = "hej! en bra vän, tack!" (om man nu kunde få sådant på beställning...)
 
jag vet inte riktigt vad ni tycker om sådana här inlägg, men jag tycker personligen att det är jättekul att kolla tillbaka på sånt både jag och andra gjort och skrivit som små. hoppas ni tycker det är lite underhållande iallafall.