foto och jag

Listor och summeringar

 

Kayla (länk) kommenterade här på bloggen för någon månad sen:

Alltså wow vilka bilder!! Hade varit så kul att läsa ett inlägg om din relation till foto, typ vilken eller vilka kameror du har, hur länge du hållt på, var du redigerar dina bilder osv. <3 

 

När började du fotografera?

Jag har fotat så länge att jag knappt minns när jag började - jag tror det var någon gång i 10-årsåldern? Mina föräldrar fotade en del - vi har flertalet album med fulla med bilder från när de var unga och jag var liten. Orsaken bakom varför jag började fota är egentligen ganska kul dock - jag var medlem på en sida som hette stallet.se och behövde ta lite djurbilder som jag kunde lägga upp där helt enkelt. Tur att man kommit bort från det, hehe. 

 

Vad har du för utrustning?

Jag har ett Nikon D7200 kamerahus, ett 18-105mm f/3.5-5.6 objektiv samt ett fast 50mm f/1.8 objektiv. Som nästa objektiv i kameraväskan önskar jag mig allra helst ett fast 28mm f/1.8! Inte superdyrt, men ändå en summa att spara till. För de bilder tagna med mobilen (dvs 100% av mina instagramfoton till exempel!) så har jag en iPhone X vars kamera jag är otroligt tacksam för.

 

 
Denna bild är tagen med min mobil till exempel. Teknologisk utveckling + jag = sant.
 

Var redigerar du dina bilder?

På datorn: i Lightroom! Definitivt ett redigeringsprogram överlägset alla andra. Innan jag hittade till Lightroom förlitade jag mig på Photoshop - tycker förvisso fortfarande vissa grejer är enklare att fixa där - men för all grundredigering är Lightroom bäst. På mobilen förlitar jag mig på Snapseed som har ungefär alla funktionerman behöver  (tips! få verkar veta om denna fantastiska app) samt VSCO p.g.a. supersmidigt. 

Hur skulle du beskriva din stil?

Har ingen aning! Tycker egentligen den är rätt vardaglig, rätt dokumenterande typ? Vill ni beskriva min stil kanske - ni kanske kan sätta ord på det bättre än jag? 

 

 
Mer gatubilder kan ni se i kategorin gatufoto (länk). 

 

Vad är ditt favoritmotiv att fota?

Människor! Och därmed också gatufoto. 

 

Var fotar du helst?

Utomhus. På ställen jag aldrig tidigare besökt. På ställen där det händer grejer, där känslor känns och saker sker och inte är som de ska, där folk solar sig i regnet och skrattar åt sorg. På resa, då fotar jag alltid. 

 

När fotar du helst?

I solnedgången, när skuggorna är som skarpast och allt färgas orange. Eller i soluppgången, innan luften har börjat skälva av liv och allt är mjukt och tyst och stilla, när det känns som att bilden är tagen, fast du inte tryckt ner knappen än. 

 

 

Vad skulle du aldrig fota?

Eh, sådanadär typiska bebisbilder med barnet på typ en fårskinnsfäll eller i en korg. Nej usch blä, kan inte förstå att de fortfarande existerar? Vet inget som ser så konstlat och lamt och bara rätt och slätt tråkigt ut? 

 

Vilken är din favoritfotoblogg?

Såhär på rak arm får jag nog säga Jennifer Strouds (länk) eller Olof Grinds (länk) blogg - älskar deras bilder. Ska jag vara ärlig så läser jag inte så många fotobloggar annars? Mina favoritbloggar i allmänhet läser jag mest p.g.a. de är bra på att sätta känslor och tankar i ord. 

 

 

Vilket är ditt bästa minne foto-relaterade minne?

Det måste vara vernissagen för min och Johannas utställning Berätta lite om dig själv (länk) som jag ju tog bilderna till. När vi stod där och presenterade vad vi gjort var jag så orimligt stolt över oss (och är än idag) - mestadels för att jag faktiskt tror att vad vi gjorde förändrade något. Att det faktiskt gjorde skillnad. 

 

  

Vilket är ditt bästa fototips?

Att våga!!! Våga gå fram till den där människan, våga klättra upp på dendär muren för att det är en intressant vinkel, våga bryta de mest fundamentala fotoreglerna, våga lägga dig ner på marken fast folk kollar snett, våga säga ja till dendär fotochansen fast du aldrig fotat något liknande innan, våga lägga tid på att fota bilder på detdär temat även fast samlingen kanske aldrig kommer bli fullbordad. Jag är egentligen sämst på att våga, men de allra flesta av mina favoritbilder har blivit till just för att jag vågat. Kanske lite väl abstrakt tips, men deal with it. 

 
 
 
 

Min relation till foto summerad:

Jag tror inte jag kan vara utan foto. När vi var i Skye och besökte the Fairy Pools kom jag att tänka på detta för jag själv hade en kamera runt halsen och mobilkameran i fickan (och alternerade mellan dessa ungefär hela vandringen) medan Felicia avsiktligt hade lämnat sin telefon i bilen. Jag tror verkligen inte det är så att jag inte kan njuta av natur eller upplevelser om jag inte dokumenterar dem, men jag känner att jag får ut så mycket mer om jag gör det? Att kolla tillbaka på (mina egna) bilder är något utav det bästa jag vet faktiskt. Och få känslor slår den av att ha tagit en Riktigt Bra Bild. 

Vad har ni för relation till foto? Har ni några fler frågor ni vill att jag ska svara på?

 

Linnea Aurora

"med barnet på typ en fårskinnsfäll eller i en korg" hahahah !!

Svar: hahahaha säg inte att du inte vet vad jag menar!!!!
jore

Linnea Aurora

har aldrig läst något mer beskrivande !!!

Svar: hahaha BRA
jore

nina

älskar dina bilder!! och så himla kul med stallet.se pga relaterar. fotade mina katter hela tiden med en digitalkamera och skapade "designer" i photoshop cs2

Svar: haha men ELLERHUR är så tacksam dock? lärde mig så mycket?
jore

Kayla

Insåg att jag helt glömt tacka för det här inlägget?? Så så kul att läsa! Kram <3

Svar: KRam!!!
jore