flatmas 2018

Vardagligheter | Taggar: jul, julbord, veganskt;

 
Hallå! God jul! Jag är klar med mina exams! Det är lov! Det har regnat konstant i flera dagar i rad men jag är glad ändå! 
 
I måndags klockan elva ungefär skrev jag klart mitt tredje och sista exam för denna terminen (och 2018) och utöver examsslutet var det dags att fira Erin's födelsedag och flatmas! 
 
 
Förra året firade vi flatmas i flat 48 på mitt dåvarande studentboende och då såg det ut såhär (länk).  Sedan förra året har Emily och Felicia blivit veganer och Lucy pescetarian, så i år bestämde vi oss för att vår jul skulle vara helvegansk.  Vi storhandlade på LIDL, snodde lite grenar och ett par kvistar rosmarin från en trädgård på vår gata (hoppsan, som studentlivet kan va ibland) och samlades sen i köket. 
 
 
 
 
Jag korade mig själv till proffs i grönsaksskalning och tillsammans snodde vi ihop: oljefrästa champinjoner, morötter och palsternackor glaserade i lönnsirap, smörstekt sparris, brysselkål, ugnsrostad potatis, ugnsbakade tomater, livets godaste potatismos, veganska korvar samt vegansk sky att hälla på det hela. Och så bakade Emily veganska chocolate chip cookies till efterätt och jag dekorerade bordet innan vi alla bytte om till finare kläder och festen kunde börja. 
 
 
Utan tvekan det bästa veganska julbordet jag har ätit - allt var så gott! Till och med svampen - och då har det faktum att jag hatar svamp varit en stor del av min identitet sen barnsben. Efter middan men innan desserten var det dags för secret santa. I år hade vi bestämt att skippa presenterna och istället skriva en dikt till de två personerna som man blev tilldelad. Det var fint å känslosamt å gulligt å galet kul plus helt gratis, så det är verkligen något jag kan rekommendera. 
 
Här är ett utdrag från Felicias dikt till mig:
 
A queen who loves mudcake
and gifflar and pancakes
A woman who takes no one's shit,
whether or not I like it
 
No shit from me, from you, not even from Hugh (obs. att detta är vår landlord)
This girl loves a scrap,
A snap, a yap, a slap,
Whether at Everleigh or DTwo,
This girl does not hold back
 
Och ett utdrag ur Erins dikt till mig:
 
There are many qualities of yours that I love, 
it goes without saying - your translated blog. 
But there is one thing I wish to absolve you of - 
your UTI's attachment to the bog!
 
You always look gorgeous when dressed in red, 
and I must say that your recent D'n'B obsession
has increased your street cred. 
Although when you grab hold of my tinder - 
my heart still fills with dread. 
 
 
 
Fick både skratta högt, äta mig mätt på (nyttig!) mat, ge och få, fälla en tår, dricka mig lagom full, dansa, och vara ytterst tacksam för mina otroligt fina vänner denna flatmas. Vad mer kan man önska sig?
 
Idag ska jag packa väskan, mötas upp med Gordon och skriva samt skicka iväg några julkort. Imorgon flyger jag hem till familjen! <3
 

Angelica Wåhlin

Men åh, vad underbart med flatmas!

Svar: ja det var så mysigt!! <3
jore