kanske en torsdag på okinawa

Resor

 
En dag på Okinawa besökte vi Ogimi village i Kijoka, ursprungsorten för ett av de äldsta vävningsteknikerna i Okinawa - Bashofu. Där finns ett litet museum där man kan se dem väva tyger av bananfiber, vilket iallafall jag tyckte var superhäftigt. 
 
 
 
 
 Önskar så jag kunde visa er, men eftersom det är kvinnornas som jobbar där vardagsliv är det förbjudet att fota inne i själva vävsalen. 
 
 
 
På muséet mötte vi en Japansk familj från Tokyo. De var också på Okinawa på semester - tydligen reser Japaner från *fastlandet* dit för att undkomma den torra vinterluften och kylan. De frågade om vi sett en konstinstallation i närheten, en del av Yambaru Art Festival. Det hade vi inte, så vi tog sällskap dit. 
 
 
 
 
 
 
Längs med små landsvägar och gamla risfält, nickandes mot bilarna som körde förbi.
 
 
Utställningen var på en nedlagd skolgård och varje plywood-figur symboliserade en invånare i byn som i stort sett tynat bort i och med att folk flyttat in till städerna. 
 
 
För 10,000 yen kan man få sig själv printad på plywood och uppställd här, men vi nöjde oss med en bild. Våra nyfunna kompisar fotade.  
 
 
 
 
 
 
Efter att vi gått tillbaka till bilarna, utbytt kontaktuppgifter och sagt hejdå begav vi oss vidare på havsspan. 
 
 
Jag älskar havet, det vet ni ju. Vi besökte bland annat Cape Hedo, en punkt på kusten där Östkinesiska havet och Filippinska sjön möts, och man kunde se att på ena sidan var havet vågigt, på andra sidan lugnt. Så häftigt. 
 
 
På en liten marknad intill parkeringsplatsen såldes det shisa (porslinsfigurer i form av hund och lejon-hybrider som sägs ha någon sorts beskyddande kraft). Och lästes tidning. 
 
 
 
 
Vi stannade också till vid Cape Manzamo, som ser ut lite som en elefant. Gulligt tycker jag! 
 
 
 
Sen tror jag minsann dagen var slut, för mer bilder än så har jag inte. Hoppas ni får en fin torsdag (jag har börjat min med att föräta mig på pannkakor så tror den kommer bli utmärkt) och så hörs vi snart igen! puss o kram
 
 

Beatrice Jakobsson - Fotograf

Vad underbart att få se alla olika platser och wow vilka snygga bilder! <3

Svar: Tack snälla!
jore

Josäfin Andersson

SÅÅÅÅ fina bilder! WOW!

Svar: Tack så mycket Josäfin! :)
jore