isle of skye pt 1

Resor

 
I fredags morse, för nästan en vecka sedan alltså, ringde min väckarklocka (läs: en person jag tycker mycket om, från andra sidan världen) klockan halv sex på morgonen. Vi skulle upp upp och iväg - mot Isle of Skye, planerat och bokat sen innan jul. 
 
 
Torsdagen innan hade jag och Emily åkt och hämtat hennes bil, lilla röda Arnold (den heter så) i Hawick och handlat mat inför resan, så när vi vaknade på fredagen behövde vi bara klä på oss, packa bilen och åka. Innan solen gått upp var vi utanför stan och drack vår första kopp termoskaffe utanför någons uppfart. 
 
 
Så fint att få se en soluppgång för en gångs skull alltså!!! Vaknar ju aldrig i tid för att göra det annars, och soluppgångar över ett frostigt landskap, det vet ju alla att det är något utav det drömmigaste en kan se.
 
 
Och så vidare norrut alltså. GPS-en visade 4 timmar 30 minuter drygt, men med lilla Arnold på isiga bergsvägar, otaliga toa-, kaffe-, rök- och fotopauser samt en flakbil som fick zick-zacka sig upp för berget framför oss tog det oss närmare 7 timmar.
 
 
Men vad gör det när landskapet utanför för fönstret bara blir finare och finare för varje kilometer? Hade egentligen tänkt sova lite till i bilen men vågade inte sluta ögonen en sekund p.g.a. ville inte missa något av det fina. 
 
 
Susade förbi ett slott längs vägkanten, stannade vid ett annat. 
 
 
Spanade på rådjur vid sidan av vägen och vinkade till en gammal gubbe på en passerande turistbuss. 
 
 
 
 
 
Kaffe-paus tre eller fyra? Tappar räkningen vid dethär laget. Klappade mig själv på axeln för att ha tagit med en toapappersrulle. Viktigt när man ska bila mitt ute i ingenstans hörni. 
 
 
 
 
Kan knappt fatta att det var såhär fint nu när jag ser tillbaka på det. Men det var det! Skickade bilder till mamma och pappa varannan minut och fyllde min instagramstory. Åk hit om ni har chansen. Själv vill jag åka tillbaks någon gång på sommaren också, tror det är minst lika fint då. 
 
 
Någon timme efter lunch åkte vi över bron till själva Skye och stannade i första bästa stad för lunch p.g.a. galet hur hungrig man hinner bli om man påbörjar sin dag innan klockan sju. 
 
 
Just när man kom över bron fanns knappt någon snö. Konstigt tyckte vi, att det inte snöat just på den biten. Däremot fanns det gott om får. 
 
 
Sen åkte vi till vår stuga, Fearna, och *checkade in* -  alltså, öppnade upp, plockade in maten i kylskåpet och satte fyr på brasan. 
 
 
Efter en tupplur på soffan tog vi en promenad och lagade tacos, innan vi alla somnade framför brasan igen - och det var det abrupta slutet på den fredagen. Lovar att berätta mer en annan gång, puss så länge. 
 
 

johanna

så fint!!! tar åt mig äran för att jag lärde dig gå på toa utomhus haha <3 puss bebe

Svar: hahahah älskar dig bebe!!!!
jore

Celine

Blir extremt arg över att mina vänner inte har körkort just nu, och att jag inte vågar köra på vänster sida av vägen haha! Ser så underbart ut! Måste ta mig dit snarast <33

Svar: JAaa jag är så lyckligt lottad! det var så fint!!!
jore