romantiska listan

Listor och summeringar

 
Minns ni när jag gjorde denna frågelista om hälsa bara p.g.a. det är raka motsatsen till *min grej*? Då ska jag berätta för er att internet har gjort det igen! Just nu cirkulerar en lista med frågor om rOmAnTiK i bloggvärlden, och den ska jag, såklart, svara på. LEts go lets go lets goooo
 
 
 
 
 
Vad är romantik för dig?
Ha haaaa okej ni vet när man slår upp första sidan i tentahäftet, läsr första frågan och omedelbart vill hoppa av uni? Ja där är vi alltså nu. Gud jag vet verkligen inte? Tror ingen någonsin gjort någonting mot/för mig och jag tänkt "åh vilken romantisk gest"? Obs ej menat cyniskt - kan bara verkligen inte minnas att det hänt. Däremot tror jag mig känna mycket romantik strömma ur naturen? (Hörs det att jag bullshittar?). Tycker till exempel solnedgångar och sommarregn och blommor och doften av skog OSAR romantik - men kanske är det bara något jag internaliserat från vad som framställs som romantiskt i böcker och filmer.  
 
 
 
Mardrömsdejt?
En där jag tvingas göra något jag är obekväm med. Lol hallå självklart tänker ni men alltså nej, jag menar (utöver det ni tror jag menar självfallet) typ sånt som involverar fysisk aktivitet. Eller sånt som involverar att gruppera musik i genrer eller konst i epoker eller liknande och som bara får mig att känna mig oerhört korkad och oinsatt. Eller en dejt där man spelar spel som kräver allmänbildning. Vill absolut INTE behöva känna mig otillräcklig/dum/inkompetent på en dejt så snälla bespara mig detta liksom? Annars såklart dejter med socialt inkompetenta personer. Var på en dejt en gång med en som _endast_ ville prata om hur han var blyg, hade otur med tjejer, inte visste vad han skulle säga i diverse situationer. Tror jag svepte 3 gin&tonics under dejten som varade ungefär en timme och ändå hjälpte inte detta när han försökte tvångskyssa mig när vi sa hejdå. Thank u, next. 
 
Den ultimata dejten?
Är organiserad av den andra parten men innehåller allt jag tycker om! (Sa någon orimligt höga förväntningar? Tror inte det va.) För att förenkla för oss alla är här saker jag tycker om i en dejt: Mat, promenad, natur, solnedgångar, djur, musik och jävligt mycket skratt. Den ultimata dejten är den efter vilken du somnar ovetandes om dina magmuskler värker av träningsvärk av allt skratt eller för att de spjärnar emot trycket av tusen fjärilar inifrån. 
 
 
 
 

Blommor eller choklad? 
Blommor!!! Helst som du plockat själv. Choklad är jag mycket mer benägen att köpa själv, men har ärvt min mammas kärlek för levande blommor. Inte rosor dock, de luktar lite trist. 
 
Hur vill du bli uppvaktad? 
På ett personligt vis. Har växt upp i en familj och en kultur där personliga gester och gåvor slår allt annat och kräver numera också detta från dem omkring mig. Ska du ge mig en komplimang så se till att den är om något jag är, inget jag har. Vill du göra mig glad - vänd på något som du vet jag nämnt att jag tycker är trist. 
 
Romantisk grej som får dig att *cringe*?
Färdigskrivna romantiska kort. PLASTrosenblad. 
 
 
 
 
Bra film att kolla på på dejt?
Ber om ursäkt i förväg för denna något narcissistiska kommentar men om du nu mot förmodan är på dejt med mig, vARFÖR i hela världen vill du då se på något annat än mig? Nä usch, tycker film/biodejter är hemskt ointressanta. Man lär sig exakt NOLL om varandra förutom möjligtvis att den andra saknar respekt mot "inga snacks till filmen börjar"-regeln eller sörplar sin cola alldeles för högt. Här har jag länkat enda filmen som den som föreslår en filmdejt ska få se. 
 
Romantisk grej man kan göra i ett förhållande?
Skriva till varandra! Skriva brev sms lappar vykort mejl. Personligen älskar jag sånt man kan spara och den löjligaste grejen kan komma att betyda massa för mig om den bara finns i text. Och kramas. Minst en gång om dagen. Det är den finaste gesten av trygghet man kan ge någon tycker jag, en kram, och trygghet är viktigt i ett förhållande.
 
 
 
 
Hur gör en om man befinner sig i ett förhållande där man anstränger sig för att bidra med romantik, men ens partner gör väldigt lite?
Hur gör man? Man gör slut. Dumpa din kille!!! Nej okej jag skojar bara. Säg till först, dumpa sen. 
 
Vardagsromantik?
Hörrni ni frågar någon som aldrig upplevt det! Men: laga frukost ihop. Höra av sig ofta. Saker som "jag såg/hörde/läste x och det fick mig att tänka på dig". 
 
Behövs romantik?
Nähä. Tio frågor senare och jag vet fortfarande inte. Jag VILL ju ha romantik. Men behövs det? Kanske. Tror definitivt det gör saker tusen gånger bättre. Det handlar ju om att vara snäll mot varandra ändå. Att bry sig. Och visst behöver man känna sig brydd om.