att tänka på när du flyttar ut(omlands)

Övrigt

 
Från en Hanna i mitt kommentarsfält <3: 
 
Skulle jättegärna höra lite typ om sånt du önskar du hade vetat innan du flyttade hemifrån till ett nytt land och började på uni och typ sånt du tyckte var extra jobbigt? Ska nämligen själv göra ungefär samma sak som du så behöver alla tips jag kan få!! :) tycker förövrigt att din blogg är supermysig!
 
Tack för att du kommenterar och vad kul att du ska göra något liknande, Hanna! Att plugga på uni utomlands är utan tvekan något av det bästa jag gjort (om inte det genomsyrar hela bloggen och mot förmodan har missats??) och jag måste säga att min flytt och livförändring gick förvånansvärt smidigt. Hur som helst finns det saker jag önskar att jag tänkt på lite mer innan jag flyttade - här kommer en liten tipslista. Disclaimer: många saker beror på vart man flyttar p.g.a. olika språk, kultur, samhällsmekanismer osv. så bear in mind att jag bara kan berätta om vad jag själv upplevt, dvs. en flytt från Sverige till Storbritannien. 
 
- Gör dig av med ditt kaffe-beroende haha!!! Kaffe är svindyrt, vilket är något man inser när man flyttar hemifrån och behöver betala för det själv. Ost likaså - och på tal om ost,  ta med dig en osthyvel om du gillar ost! Min älskade Johanna tog med en till mig när hon kom på besök. 
 
- Ta inte med dig ALLA dina kläder. Du behöver kläder hemma, och det är ovärt att släpa med sig samma plagg fram och tillbaka. Plus att du kanske inte behöver dina termobyxor, tre balklänningar och fem jultröjor. Kanske. 
 
- Dethär med pengar. Jag fick researcha i säkert en vecka innan jag började förstå mig på hur utlandsbetalningar, bankers valutaväxlingspåslag och avgifter fungerade. Eftersom jag (liksom alla andra som pluggar utomlands, antar jag) måste överföra mitt CSN från mitt svenska konto till mitt skotska varje månad (och växla dem till pund) vill jag gärna se till att tappa så få kronor som möjligt i processen, och bankerna skiljer sig faktiskt lite vad gäller detta. Värt att kolla upp i förväg alltså! Vad gäller själva flytten: växla och ta med dig kontanter så du klarar dig i 2-3 veckor minst (ifall det strular med att öppna ett bankkonto i landet du flyttat till!) och gå till banken det första du gör. Allt blir så mycket enklare med ett *lokalt* bankkonto och kort, även i vår högst globaliserade värld. 
 
- Också vad gäller pengar - och något som egentligen är en självklarhet oavsett vart du pluggar - ansök om CSN i tid!!! De verkar ta längre tid på sig med utlandsansökningar + du kan behöva studieintyg osv.
 
- Det absolut jobbigaste med att flytta utomlands för mig var det sociala. Det är väl inte så konstigt egentligen - man rycks ut ur hela sitt sociala sammanhang, till och med ifrån sin familj, och hamnar i en stad där man kanske (som jag!) inte känner en kotte. Mitt viktigaste råd är därför: tvinga dig själv att vara supersocial i början, även om du inte är en social person. Jag är personligen rätt introvert av mig och tycker det är rentav svårt att lära känna nya människor bara pang sådär - så om jag kan så kan du också! Tänk på vilka grupper du naturligt associerar dig med (p.g.a. etnicitet, hobby, sport du utövat) och vill associera dig med och lägg tid och energi på att involvera dig i diverse evenemang som de organiserar den första tiden. Jag gick till exempel på en träff med Scandinavian Society, ansökte om att vara med i kommittén för Women in Business och gick på insparksaktiviteter för min kurs. Jag såg till att ge mina flatmates en ärlig chans (och tack gode gud att jag gjorde det) och träffade samtidigt folk jag kände via bloggen (Hej Linnea och Celine!!!) och folk som jag lärt känna genom en stor chatt för alla *freshers* som var aktiv under sommaren. Senare upptäckte jag också Lithuanian Society och deras basketlag som jag nu spelar basket med varje helg. På så vis har jag på ett och ett halvt år byggt upp en bekantskapskrets här som kanske till och med är större än den jag har kvar i min hemstad. Att vara ensam är något av det värsta som finns, så se till att lägga tid på att bygga upp nya relationer för det kommer garanterat kännas värt senare. 
 
- Inred ditt rum! Själv tycker jag det är otroligt viktigt att stället jag bor på känns som hemma och inte som ett hotell- eller lånerum. Ta med saker hemifrån om du får plats med det - små saker som betyder mycket, låt säga dendär ljustaken du haft för evigt eller smyckesskålen som din bästis köpte till dig på en utlandsresa kan få en att känna sig mycket tryggare och mycket mer som hemma. Tillåt dig själv att spendera lite pengar på det också om du kan. Det är trots allt en ny grund du håller på och ska bygga upp, och alla vet ju att grunden är det viktigaste. Såhär såg mitt rum ut första året då jag bodde på studentboende och såhär ser det ut nu
 
 
 
Tror detta är alla tips jag kan komma på just nu, men kommer jag på några fler så lovar jag att göra en del två. Och - jag tycker det är superkul när ni lämnar små frågor i kommentarsfältet, så fortsätt mer än gärna göra det. Puss!!!
 
 

Angelica Wåhlin

Verkligen superbra tips!

Svar: Tack Angelica!
jore

Hanna

Tack tack tack för alla tips!! Älskade inlägget! <3

Svar: Men åh vad bra! Hör av dig om du undrar/vill att jag ska skriva om något mer. <3
jore