en utflykt till en onsdag i februari 1963

Landskap & Miljö

 
Förra onsdagen ropade jag och mamma "hejdå vi åker på utflykt nu!!!" till min pappa och lillebror och satte oss i bilen. Mamma hade tittat ut en sjö som hon trodde vi aldrig varit vi innan, så vi försökte knappa in sjöns namn i bilens GPS, misslyckades fem gånger, gav upp och förlitade oss istället på Google Maps. Ett par tre mil i sydlig riktning och vi var framme vid Sandsjön. Såg ut över den spegelblanka ytan och kände på vattnet. Sen svängde vi in på en liten stig in i skogen. 
 
 
 
 
Hittade en sedan länge parkerad husvagn som börjat rosta i kanterna. 
 
 
 
 
 
 
 
 
En liten stunds blåbärsrisvadande och ett par myggbett senare skymtade vi denna lilla stugan som varit övergiven betydligt längre än husvagnen. Bland skräpet utanför hittade jag en utklippt tidningsartikel från en onsdag i februari 1963, en artikel där folk uppmanades att bygga större fågelholkar till ugglor. Gulligt, tänkte jag. 
 
 
 
 
 
 
Utanför fanns också en urgammal ugn och tittade man in så kunde man skymta en jäkla massa gamla glasburkar samt flertalet tomma kartonger som en gång innehållit 100 tepåsar yellow label tea var och varit gula men blekts till närmast färglösa av solen. 
 
 
 
 
Utanför stod detta rostiga kylskåp som någon gång förmodligen kostat någon skjortan. Jag vågade inte öppna p.g.a. var övertygad om att om inte ett helt lik så skulle det åtminstone ligga ett halvruttet människohuvud där i men mamma tog sig friheten ändå och inuti fanns inget mer spännande än en tom vodkaflaska och barr från tallarna runtomkring. 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Upp på andra våningen vågade vi oss inte ifall trappan eller golvet mot förmodan inte skulle hålla. Sen fortsatte vi vår lilla utflykt med att åka vidare mot Vaggeryd och äta vår medhavda nationaldagspicknick i en liten båt vid en annan sjö, men de bilderna har ni ju redan sett. 
 
 

Linnea

Hej! Så fina bilder här i din blogg. Och i det här inlägget. Ville bara säga det!

Svar: Tack så mycket! Vad glad jag blir :)
jore

Kayla

Fågelholkar åt ugglor! Vad fint <3

Svar: Ellerhur? Det är väl klart egentligen, de vill väl ha små hus att bo i de med.
jore

Saga

Åh så häftigt! Behöver fler utflykter i mitt liv :)

Svar: Det tyckte jag med!! :)
jore