flume gorge, new hampshire

Resor

 
hej hörrni. jag ligger pinsamt mycket efter i min blogguppdatering. känns som att jag bloggade igår och ändå skriker blogg.se att senast jag uppdaterade var för fem dagar sen? lägg av. 
 
 
för fem dagar sen iallafall var vi och kollade på vattenfall i en vattenfallspark (föga förvånande).
 
 
det. var. så. fint! tycker mycket om vattenfall. speciellt hur de låter och hur de stänker när man står vid dem och hur de kan se så himla lena och samtidigt så livsfarliga ut. 
 
 
jagade en fjäril pga sånt gör jag tydligen
 
 
träffade på denna söta också! (och hens sju syskon, det fanns gott om dem). hörde någon identifiera den som "chipmunk" men efter lite lätt kvällsresearch med kaffekoppen i hand kan jag berätta för er att detta är en ground squirrel och inte en alls en chipmunk. ground squirrels har bara ränder på kroppen nämligen, medan chipmunks har ränder på huvudet också.
 
vill också tillägga att användandet av engelska termer i detta otroligt allmänbildande stycke inte beror på jag blivit helt anglifierad utan på att ordet "jordekorre" översätts till "chipmunk" av google translate. förvirrande. hur som helst, varsågod för allmänbildningen. feel free att referera hit nästa gång ni diskuterar jordekorrar. 
 
 
efter att vi lämnat flume gorge åkte vi bil i en jäkla massa timmar till... kanada.
 
 
där det första stoppet lika självklart var en vingård. 
 
 
 
 
 
 
 
 
läser för tillfället daniel kahnemans tänka snabbt och långsamt under bilresorna just nu. den är rätt intressant men tycker han upprepar sig lite väl ofta. kanske bara jag som läser ytligt och missar någon nyansering, jag vet inte. återkommer med en recension senare. innan den läste jag ut ernest hemingway's the old man and the sea. har aldrig varit mer intresserad av fiske än under de drygt hundra sidorna? trodde verkligen inte jag skulle gilla den men det gjorde jag. 
 
 
så småningom åkte vi över bron och in i montréal. 
 
 
där hamnade vi mitt i en stadsfest, åt omåttligt med sushi i chinatown, kollade på kyrkor, hamnar, panoramavyer och såntdär. hann dessutom med att lära mig veckodagarna OCH räkna till tio på franska samt ha ett litet mental meltdown p.g.a. översköljdes av tanken på att jag lämnar mina vänner och min familj i höst.
 
mer om montréal i nästa inlägg, nu dör datorn vilken sekund som helst och att leta efter sladd + adapter bland fyra resväskor och tre påsar vill jag hävda är mission impossible.

Beatrice Jakobsson - Fotograf

Så härliga naturbilder! :)

Svar: Taack!!
jore

Daniella

omg vad har jag missat? vart flyttar du? whyyyyyy? får jag din nya adress??

Svar: hahah flyttar till edinburgh i höst! ska plugga & är såå taggad! väntar på svar ang. accomodation, så återkommer med adress ;-D
jore

anonym beundrare

bebe!!!! saknar dig bara ännu mer när jag läser vad du har för dig, men jag är ganska jätteövertygad om att du har det bra. får jag låna The Old Man and the Sea när du kommer hem? Svar: ja det får du! Tack! Annan grej: vi finns ju kvar här allihopa, ingen som ska försvinna, vi ska bara röra lite på oss geografiskt. och det både suger och kommer bli kul, vi får ju anledning att resa mer och världen blir lite större. nu ska jag strax äta, vsg för mini-blogg i ditt kommentarsfält. hej alla jorés läsare. puss.

Svar: har ju tänkt å lämna bort the old man and the sea!! meen du kan få låna den då. ja bebz, miss u!! <3
jore