julfavoriterna

Listor och summeringar

 
Jag har firat mer JUL denna decembermånad än jag gjort någonsin tidigare i livet tror jag. Jag har gått på Christmas Dinner med EUWIB och firat Flatmas, jag har snittat tre julfilmer per vecka, julpyntat hela lägenheten och lyssnat på julmusik i princip dygnet runt. Ibland när jag tänker på det känns det som att julen redan har varit? 
 
Det har den ju - som tur är - inte, så jag tänkte lista några av mina julfavoriter. 
 
 
Jullåtar
  • 8 Days of Christmas
  • Baby, It’s Cold Outside
  • Carol of the Bells
 
Julmat
 
Mamma skrev till mig häromdagen och frågade om jag ville ha ett litauiskt eller svenskt julbord, eller en blanding av båda. B-Å-D-A svarade jag i caps lock. Ett sånt jäkla privilegium att få bestämma mat när man inte ens bor hemma? (Psst mamma här är lite hints på vad jag mest av allt önskar mig på julbordet:) 
  • “Inbäddad sill”. Tror detta är ett litauisk påhitt p.g.a. har ej stött på det på något annat julbord men det är helt enkelt vanlig sill, riven rödbeta, ägg, lök, majonäs och ost. Brukade inte alls tycka om detta men för några år sen genomgick jag tydligen en radikal personlighetsförändring för nu är detta det jag ser fram emot mest på julbordet. 
  • Julskinka. Ge mig lite hederlig välgriljerad julskinka och en bit gott bröd så är jag mer än nöjd. 
  • Lussekatter. Gillar inte pepparkakor i närheten lika mycket som jag gillar lussekatter. Hembakade med vit choklad istället för russin slår allt, men det tror jag att jag nämnt här på bloggen en och annan gång. 
 
 
 
 
 
 
 
 
Här är min nya växt förresten! Den följde med mig hem från IKEA sist jag var där och handlade lussekatter och glögg. 
 

Julklappar

  • Detdär du aldrig skulle ha köpt själv p.g.a. sånt som inte känns “värt” att lägga pengar på. Typ: en ögonfransböjare, en bra handkräm, gosiga tofflor (längtar till jag kommer hem till mina som jag fick av pappa förra julen och glömde hemma!).
  • Något du gjort själv. Nu var det ju förvisso inte en julklapp men ett år önskade jag mig några podcastavsnitt/ljudfiler av Johanna i födelsedagspresent. Fick dem på ett litet USB och har de numera sparade i både dator och mobil så jag kan lyssna på hennes (förinspelade) klokheter när hon inte svarar i telefon. Topp tre bästa presenter jag någonsin fått.
  • Böcker. För ibland behöver någon annan få välja vad man ska läsa.

 

Julfilmer

  • Ensam Hemma (!!!). Ettan och tvåån är allra bäst, även om jag minns att jag tyckte fyran var roligast när jag var yngre.
  • Unaccompanied minors såg vi förra året med familjen och jag minns att jag tyckte den var rätt kul?
  • The Holiday, självfallet.
 
 
 

Julaktiviteter

  • Skogspromenad. Helst i en alldeles snötäckt skog och med en hund och tre familjemedlemmar vid min sida. Kommer förmodligen inte hända i jul men man kan ju hoppas. 
  • Pulkaåkning! Finns en backe dit vi brukar åka som har en pulkalift så man slipper det jobbiga i att gå upp för backen när man åkt ned för den. Minns tyvärr inte namnet men vi har åkt dit några gånger och det är lika kul varje gång. Picknickkorg med varm choklad är såklart inte att glömma!
  • Julpyntande. Har gjort massor av detta i år redan och mina föräldrar har dessutom lovat att vänta med att klä granen tills jag kommer så jag thrivear så att säga.
 
Vad har ni för julfavvisar? Hur jultagg är ni iår? 

johanna

100% superTAGG julen komsi komsi

Svar: yeee!!!
jore

Celine

Tycker det också känns lite som om julen redan har varit haha! Jag har bara sett ettan och tvåan av ensam hemma för har bara hört att de andra är dåliga :/

Svar: Haha vi har överhypeat julen båda två! Alltså de är ju fortfarande helt okej julfilmer tycker jag, bara inte samma känsla.
jore

Nora Bååth

ÄR sjukt jultaggad och håller med dig ang att ge bort saker som man vill ha men inte vill köpa själv. I år har jag t.ex önskat mig bestick :)

Svar: HÄRLIGT! uhh men JA typiskt sånt som man vill ha fint men inte orkar investera i!
jore

Beatrice Jakobsson - Fotograf

Så bra inlägg, älskar upplägget! :)

Svar: Tack så mycket!
jore