photoshoptips: match color/matcha färg

Bildredigering

hallå bloggen!! det har varit dåligt med uppdatering i bildredigeringskategorin på sistone, tycker jag. jag har ingen aning om hur många av er som läser är photoshop junkies, men tänkte dela med mig av detta lilla tips ändå. 
 
 
som bloggare vill man oftast att bilderna i varje inlägg ska passa ihop bra färgmässigt. det händer ju att de inte gör det *hehe* när de kommer direkt ur kameran och då får man pilla lite i photoshop the almighty, men alltså, vilket trist pillande?? dethär lilla tricket brukar oftast funka bra. 
 
låt säga att vi vill få bilden till vänster här ovan att matcha med bilden till höger!
 
 
1. öppna bilden med färgskalan som du vill ha. har du redigerat den innan ser du till att lagren blivit sammanfogade till ett för enkelhetens skull (ctrl + E för windows eller cmd + E för mac). har du många filer öppna kan det var bra att kolla upp filnamnet på bilden så du vet vilken källbild att välja sen. 
 
 
2. öppna bilden vars färger du vill få att matcha till källbilden. redigera ljuset om du vill, sammanfoga lagren och duplicera sen själva bildlagret (ctrl + J på windows, cmd + J på mac). eftersom du duplicerar lagret kommer alla ändringar framåt att göras på en kopia av själva bildlagret, så om du inte blir nöjd är det bara att ta bort det. 
 
gå sen in på bild > justeringar > matcha färg (har du engelskt photoshop så heter det som på bilden).
 
 
 
3. välj din källbild i den lilla menyn där nere och tryck på ok. 
 
 
4. tadaa!!! eftersom du nu har gjort alla ändringar på ett duplicerat laget kan du ändra hur stor effekt dina ändringar få genom att dra ner opaciteten för lagret. 
 
 
5. behöver ljuset redigeras lite till gör du det enklast med ett justeringslager. jag föredrar att använda kurvor/curves men allt annat funkar givetvis lika bra. 
 
sådär! här ser ni resultatet av denna lilla shortcut:

Wilda

Åh fint tips! Och åh vad jag tycker om bilderna. Himlen är verkligen fascinerande och flygande fåglar är något jag försöker fånga på blid så ofta jag kan.

Svar: åh tack snälla!!! himlen är verkligen en fint grej.
joré

Linnea Aurora

Men ah kolla in!! Sjukt bra tips!!!! Skall lätt använda- tack!

Svar: toppen!!! ;-)
joré