en rabarberpaj

Ätbart

 
häromdagen skar mamma av all rabarber i trädgården för att den skymde solen för blommorna under, så jag bestämde mig för att göra rabarberpaj. jag är ju ganska lat av mig och gör gärna saker inte svårare än de är, så jag gjorde en utan pajdeg och med smuldeg istället! den fick bra betyg av familjen (inklusive mig men jag älskar ju allt som det är socker å smör i) så jag tänkte att jag kan dela med mig av receptet till er. 
 
 
först sätter man ugnen på 200 grader (gissa om jag gjorde det i tid. gissa bara...) å plockar fram samtliga ingredienser. det är: 3 dl vetemjöl, 3 dl havregryn, 2 matskedar potatismjöl, omkring 1.5 dl socker (det är inte så noga, heh), 200g smör och en skaplig mängd rabarber. Jag skulle aldrig beskriva mig själv som bra på att laga mat, och jag lyckades ändå med detta receptet så äsch, bara höfta lite. 
 
 
först ska man självklart skala rabarbern och det är nog den tråkigaste delen så detta moment kan man lätt delegera till någon annan. för ett tag sedan under ett såntdär prokrastineringstillfälle när man kollar på tedtalks kom jag över en presentation om hur man "tar kontroll över sin tid" eller något annat såntdär klyschigt. en av punkterna som togs upp var att om någon annan kan göra jobbet åt en lika bra som om man själv skulle göra det (denna puntken faller det ju ofta på), så ska man låta dem göra det. det låter klokt, tycker jag. 
 
 
åter till pajen! hacka rabarbern i små bitar. 
 
 
lägg rimligtvis rabarberbitarna i formen du vill ha pajen (om du tycker om att diska kan du lägga dem i en ny skål bara för att blanda i) och strö två skedar potatismjöl över det. det ska suga upp vattnet som rabarbern släpper ifrån sig i ugnen, men har man för mycket blir det gelé. strö över socker (två matskedar, tre...? allt beror på hur mycket rabarber man har i och hur sött man vill ha det) och blanda lite
 
 
sen är man så gott som halvvägs. smält smöret, blanda i havregrynen, typ sex skedar socker, och vetemjölet, låt det svalna lite och sprid ut det över rabarberbitarna i formen. sådär!! sätt in i ugnen i sisådär 20 minuter
 
 
min smuldeg blev lite lite bränd på toppen... men man kan ju inte vara bäst på allt. gott var det iallafall! 

resenaren.blogg.se

*trumvirvel* och matgurun har gjort det igen. min mage kurrar. munnen vattnas. varför bjuder du inte in mig att äta sånt här?

Svar: det gör jag, men du ska ju alltid träna...
joré

Sandra Leone

Oh my! Rabarber är ju bara bäst!

Svar: ellerhur!!! älskar att de växer så himla snabbt
joré