på lantstället

Vardagligheter

 
För många år sedan, när min gammelmormor fortfarande var frisk och vid liv, rådde hon om denna lilla gula stuga och gård 40km utanför Kaunas. Jag minns hur det brukade stå tiotals plastkrukor med bebistomatplantor i våra fönster i lägenheten på nionde våningen i stan, i väntan på att planteras i växthuset på landet. 
 
 
 
I förrgår åkte vi dit för att se hur det står till med stugan och andas något annat än smutsig storstadsluft. Det var perfekt väder: alldeles lagom soligt (första bilden ljuger lite), alldeles lagom varmt och alldeles lagom fuktigt. 
 
 
 
Först klippte vi gräset som växt till sig riktigt ordentligt och krattade tills vi alla fick blåsor på händerna. 
 
 
 
På vägen dit hade vi köpt med oss diverse litauiska specialiteter, så när vi blev trötta dukade vi fram den finaste samlingen udda glas och bestick och ett set förvånansvärt trendiga tallrikar. 
 
 
 
Sen plockade vi av vinbärsbuskarna och letade efter fynd på vinden i stugan. Hittade blandannat en hängmatta som kvickt for upp. 
 
 
 
 
 
 
När gräset var färdigkrattat och kaffet uppdrucket läste jag några sidor i min bok i hängmattan. Just nu har jag precis kommit in i NW av Zadie Smith som jag fick i detta paket. Hittills är det så mycket igenkänning att den gör mig alldeles tårögd. Har planerat att läsa massor under denna lilla semester så lovar att berätta mer om den! 
 
 
 
Älskar hängmattehäng!!! Om jag någonsin har ett eget hus vill jag ha två träd och en hängmatta tackkkkkk.
 
 
Vi åkte hem med fem kilo bär i bagageutrymmet lagom till att fotbollen skulle visas på tv p.g.a. alla vi är ju så himlans intresserade. Själv vet jag knappt vad som händer med mig? Brukade knappt klara av att se på en halv halvlek men tycker nu det är Spännande med stort S på riktigt??
 
Nu ska jag snart hoppa på ett flyg så nästa gång vi hörs är jag i Grekland!! Hej så länge kompisar. 
 
 

Linnea

Så fint inlägg <3 Älskar första bilden på stugan!

Svar: Tack snälla! <3
jore