*två veckor senare*

Resor

 
För rubrikreferens, ha ljudet på din enhet 'på' och tryck här.  Sen mitt senaste inlägg har jag hunnit flyga hem till Sverige, fylla 21, fira midsommar i Skåne och fira min mormors 65-årsdag i Köpenhamn och GUD vad jag har dokumenterat. Dessvärre har jag inte haft någon som helst inspiration eller ork (har gjort ingenting i 1,5 månad vad snACKar jag om herregud) till att blogga men båda verkar ha återvänt nu så nu kör vi allt på en gång!
 
Minns att jag någon gång för länge sedan läst att självaste bloggpionjären Sandra Beijer  råder en att inte ha med mer än 20 bilder per inlägg men varför lyssna på de som kan och det som är välbeprovat. (Lägger alltså in detta som en liten brasklapp för att säga att JAG VET att detta blir lite långt och att ni förmodligen inte orkar läsa till slutet men ni kan väl låtsas iallafall? Tack på förhand.) 
 
 
 
Vi börjar i Göteborg alltså!!! Där mötte jag upp mamma efter att jag landat på Landvetter. Vi åkte hotellhiss tillsammans med Mannen På Hissdörren, åt finmiddag på en japansk tapas-restaurang (mycket intressant koncept) och besökte Röda Sten Konsthall. Åt en god oumph-wrap på deras restaurang och spanade in sånt som någon kunnig bestämt är konst. 
 
 
 
Och badade bubbelpool! I ungefär fem minuter tills han som var poolansvarig på hotellet kom och berättade att det skulle stänga. Nåväl. Värre saker har hänt, man hann ju bli blöt iallafall. 
 
 
 
 
 
När vi åkte hem till lilla Tenhult var jag plötsligt inte längre 20 utan 21! Ruskigt gammal och stor. Tog bild i den största spegeln jag kunde hitta så ni förstår hur stor jag känner mig. Jag träffade min bästis Johanna (som är ännu sämre på dethär med att blogga ofta & regelbundet än jag! tack Johanna för att du låter mig vinna i något<3) 
 
 
 
Hemma hann jag dock bara vara i någon dag innan det var dags att packa igen (skojar bara packade inte upp såklart) för vi skulle till Skåne! Älskar Skåne. Blir glad bara av att de pratar skånska i mataffären. Och att det finns stränder med vita sanddynor och att det luktar tång och att det ränner små pipande fiskmåsungar längs gatorna. 
 
 
 
Bild på mig och brorsan! Samt midsommar-stök i ett hotellrum med lite udda speglar. vi bodde så mysigt i Falsterbo och åt frukost ute varje dag. 
 
 
 
 
På självaste midsommar gjorde vi kransar och gick sen och kollade på Gåsaloppet!!! Det är en superrolig tävling som hålls i Skanör varje midsommar och går ut på att folk, i lag om sex och utrustade med egentillverkade träskidor försöker ta sig 1052 gåsameter iklädda i kostym av valfri sort. Ni som såg på mina instastorys förstår nog bättre (följer ni inte mig på instagram kan ni göra det HÄR *non-subtle subtle plug*) och ni andra får nog se fler bilder en annan dag. 
 
 
 
Emellan att käka midsommarmat hängde vi på stranden, upptäckte hamnen i Skanör och promenerade ner till Måkläppen. Om kvällarna kollade jag på serier med brorsan för det är min favoritgrej att göra när jag är hemma i Sverige. <3
 
 
 
 
 
Så var det plötsligt dags att checka ut från hotellet och skiljas åt - jag och mamma skulle hälsa på familjevänner i Höllviken och sova över där innan Köpenhamn, min lillebror skulle på läger i Båstad och min pappa skulle hem till jobbet. Jag hittade någons trästol på stranden och spenderade dagen med att sola *i* det 21-gradiga vattnet. Utan solkräm. Jättedum idé, har haft ont i varendaste kvadratcentimeter hud sedan dess. 
 
 
 
På kvällen åt vi middag i sällskap med gamla (i dubbel bemärkning) grannar och jag blev frågad vart och var jag pluggar kanske sjutton gånger totalt. Sen gick vi och la oss tidigt p.g.a. hade ett Öresundståg att hinna med tidigt morgonen efter. 
 
 
 
 
Innan klockan hade hunnit bli tio hade vi hämtat upp mormor på Kastrup, tagit oss till vårt hotell i Köpenhamn och var redo att påbörja vår *Köpenhamnssemester*!!!! Woo!!! För nästan exakt ett år sedan var jag i Köpenhamn över ett dygn med min kompis Gordon (se inlägg här!) och tyckte det var så mysigt (och alldeles för kort), så jag var supertaggad på att spendera flera dagar där med några utav mina favoritkvinnor i världen. 
 
 
 
 
 
Dessutom fyllde ju min mormor 65 år, vilket vi ju var där för att fira. Jag la upp en bild på Instagram och en nästan jämngammal kompis skrev till mig och sa att hans mamma fyllde 65 förra veckan. Kände mig så _otroligt_ tacksam för relativt unga föräldrar och en ung mormor!!! 
 
 
 
Vi fikade på parkbänkar, kikade i fina second hand-butiker och besökte Glyptoteket. De har gratis entré på tisdagar men jag rekommenderar starkt att gå dit oavsett när, för till och med jag, som egentligen bara tycker om konst inom tidsramen år 1900 och framåt och inte alls har någon förkärlek för skulpturer tyckte mycket om det. Hela byggnaden och salarna som verken stod i var så fina. 
 
 
 
 
En kväll åkte vi till Operahuset, en annan till Fisketorvet. Upptäcker nya fina ställen varje gång jag besöker Köpenhamn och gillar det så mycket att jag tror jag någon gång under resan tänkte tanken: tänk om man skulle plugga sin master i Köpenhamn? Tänk om? Vet ni ibland glömmer jag bort att det mesta man skulle vilja göra i livet faktiskt GÅR på ett eller annat sätt om man bara kämpar tillräckligt hårt? Okej FÖRLÅT det blev jätteklyschigt vi drar vidare
 
 
 
 
 
Till Statens Museum for Kunst! Hit gick vi den dagen då det var ungefär 32 grader ute och luften stod stilla. Bra med luftkonditionerade museumsalar då. 
 
 
 
Jag trivdes bäst på avdelningen daterad 1900-2000 och speciellt Surrealismen!! SMK håller också till i en himla fin byggnad förresten. Eller ja, ska väl säga som det är, de flesta byggnader i Köpenhamn är urtjusiga. 
 
 
 
Hittade en ny konstnär jag tyckte om!!! Wilhelm Freddie hette han och såg ut rätt mycket som Salvador Dalí. Köpte en bok med hans verk på ett litet bok-second hand några timmar senare, så mycket tyckte jag om honom. För er som inte har en Köpenhamnsresa inplanerad hittade jag när jag googlade honom denna lilla presentation som är som ett digitalt museum med hans verk + beskrivningar på engelska
 
 
 
 
 
Igår kväll kom vi hem med tåget och idag har jag hittills hållt på med högst vuxna grejer som skype-intervju, csn-ansökan och diverse bankärenden. Men vilka fina veckor jag haft!!! Hoppas ert juni-slut har varit lika strålande som mitt <3 
 
 

Johanna

Älskar dina inlägg långa som korta (och dig)!!! <33

Svar: <3
jore