om veckan innan påsk

Vardagligheter

 
Veckan som varit har jag spenderat hemma i Litauen, hos mormor. Där kylskåpet alltid är fyllt med mat bara jag gillar, där balkongen alltid ruktar cigarettrök, där man besöker matbutiken minst en gång om dagen, där tv-tablån utan undantag ligger uppslagen bredvid tv:n och där luften luktar alldeles särskilt av gammal betong och avgaser efter att det regnat. 
 
 
 
Har öppnat upp och berättat, lyssnat, nickat och tagit in. Skrattat och kramats, inte gråtit en tår, klappat hundpäls och drömt mardrömmar på soffan. 
 
 
 
Har också gått på teater av vilken jag förstått ingenting, och besökt botaniska trädgården. 
 
 
 
 
 
 
Fångat nyckelpigor och gått utan jacka trots att mormor sagt att jag kommer bli sjuk
 
 
 
och köpt tulpaner gånger tre, till mig själv, till någon annan, till någon som inte längre finns.
 
 
 
Har hälsat på min kusin och hennes familj i deras nya hus. 
 
 
 
 
 
Hållt i bebishänder och blivit nyst på och skvallrat om gamla släktingar. 
 
 
 
Och så har har jag både ätit och målat ägg tillsammans med mormor. Glad påsk kompisar, hoppas ni får en finfin en! Själv firar jag hemma i Edinburgh i mitt rum omgiven av ett berg med näsdukar men med en stor vas tulpaner på nattduksbordet. Intalar mig att livet handlar om balans och att man inte kan vara på topp hela tiden. Snart, snart, tror jag nog på det också.