en lördag på bergebotorp

Resor

 
I torsdags fyllde min mamma år och efter att ha jobbat klart på fredagskvällen pitchade hon en idé om att vi skulle hitta på något över helgen. Kanske åka någonstans. Så vi kollade väderkartan och surfade in på booking.com och en kvart senare hade vi bokat ett litet gammalt soldattorp på östkusten för en natt. 
 
 
På lördagsmorgonen åt vi helgfrulle med extra allt, packade ner mat, badkläder, lakan och tre flaskor myggsprej och rullade iväg. Med extrastopp för alla loppisar som syntes till utmed vägen!
 
 
Typ denna som till exempel sålde gamla ölflaskor
 
 
 
Och en skrikande rosa julgran! Den köpte vi inte. 
 
 
 
När vi kom fram hälsades vi välkomna av värdfamiljens hund som vi inte blev kompisar med förrän dagen efter. Här är den lelle torpstugan (under blå himmel tjoho!!!).
 
 
Här är pappa!! Det var lågt i tak så han fick knappt plats upprätt någonstans förutom på trappan.
 
 
 
Vid dethär laget var klockan kring lunchtid och vi var lite hungriga så vi dukade upp lunch! Bland annat en sillcheesecake som mamma hade *slängt ihop* kvällen innan och som var förvånansvärt god? Och jordgubbar och ost såklart - sånt som är nödvändigt ni vet. 
 
 
 
Har fått lov att få dela med mig av receptet till denna så ska göra det i något inlägg snart! För övrigt ett lifehack jag lärt mig från min mamma: alltid ta med sig egen kniv när man ska bo någonstans där man ska laga mat p.g.a. de som finns brukar inte vara vassa och att dras med en slö kniv förkortar livet känns det som. 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Efter att ha käkat lunch promenerade vi över ängarna ner till sjön. 
 
 
 
Där fanns en sånhär gunga över vattnet!!! Som dessutom inte var kallt!!! Jag mådde prima och lät alla veta genom det allsmäktiga Internet
 
 
 
Pappa solade i sina nya trendiga brillor. Kvinnan ur värdfamiljen kom fram och berättade att vi fick låna deras två kanoter om vi ville och paddla genom en "Amazonas-kanal" till sjön Toven. Det ville vi!
 
 
 
 
 
Aaaah oooooh sa vi andra medan mamma mest var orolig för att vi skulle välta och ramla i. 
 
 
 
Alltså ser ni hur rogivande!!!1 Vill göra dethär varje eftermiddag, tror jag skulle bli världens mest harmoniska människa då. Glöm mindfulness meditation och yoga. Att få paddla genom "Amazonas-kanalen" är allt jag behöver. 
 
 
 
 På väg tillbaka stötte vi även på denna fina som min lillebrorsa misstog för ett rådjur???
 
 
 
 
 Varsågoda - jag och min fula utväxt!!! Måste göra något åt den snart men vet inte om jag vågar. 
 
 
 
Efter paddlingsturen ville mamma gå och utforska skogen och se kanalen från bron vi paddlat förbi så då gjorde vi det. 
 
 
 
Jag glömde att spraya på myggsprej och förbannade mig själv för detta vartannat steg. 
 
 
 
 Såg barn vid en liten sandstrand längre bort men annars var vi helt själva. 
 
 
Okejdå vi och myggen. Och denna lilla goding som hade koll på att rött är inne denna sommar (eller är det kanske inte det? jag har ingen aning). 
 
 
 
Sen gick vi tillbaka till vårt lilla inhägnade torp och lagade och åt middag. Så småningom blev det för myggigt ute och vi fick flytta in till vardagsrummet med cirka 1.80 i takhöjd och bara tyska kanaler på TVn. Topp tre mysigaste lördagarna hittills iår! 
 
 

Linnea

Det här inlägget var ju magi!!!

Svar: Tack så mycket! Vad glad jag blir!
jore

Ellen Gräntz

Äee men det här såg ju väldigt drömmigt ut.

Svar: Det var å drömmigt så!!! <3
jore

Saga

Åh vilket underbart sätt att ta vara på tiden!

Svar: Ja, det var supermys! :)
jore

Wanderlust by Jona

Men alltså åh, vilken idyll! :D

Svar: Visst var det!
jore