2-0-1-7 sammanfattat.

Listor och summeringar | Taggar: 2017

Okej vi är nästan en vecka in i 2018 men här kommer den! Årssammanfattningen! (Ber om ursäkt har varit i semestermode i en vecka och därmed inkapabel till annat än att sola bada dricka apelsinjuice läsa böcker och turista.) Nu kör vi håll i er det blir en wild ride detta!!!
 
 
 
 
 
 
 
 
Jag började mitt 2017 i Mora. Var tjurig som ett litet barn över att inte ha stannat kvar och firat nyår med mitt kompisgäng ungefär fram till tolvslaget minns jag, men sen tog jag mig samman och njöt av att det såg ut typ såhär.  Väl hemma underhöll jag mig med att beundra Jönköpings skyline om kvällen och ta hundpromenader i min favoritskog för att ta vara på de få ljusa timmarna under dan. Sa också hejdå för evigt till min gammelmormor och påbörjade min typ tremånaders-streak med tidiga mornar i tysta rummet på mitt gymnasiebibliotek. 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Jag och Johanna slog till med ytterligare en utställning av vårt projekt i en kyrka i stan. Var så himla kul att projektet levde in i 2017 och att vi hann ställa ut det på tre ställen till. Vecka sju - tillika veckan innan mina mock exams - följde jag med familjen till S:t Anna skärgård och badade badtunna alldeles intill havet medan solen gick ned. Det var fint. Annars tog jag pauser i plugget för att göra sådant som organisera våffelfrukostar med mitt älskade kompisgäng. Om det är någon pluggis som läser vill jag bara säga att sånt är VIKTIGT(!!!) och utan tvekan var det som hjälpte mig genom den värsta pluggperioden i mitt liv hittills. 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Mamma hjälpte mig i plugget också genom att överraska mig med kakor och utflykter till kaktusparadis och någonstans där kom våren och jag passade på att fota vårens första solstrålar - och mig själv medan mitt utseende ännu var opåverkat av examstressen. 
 
 
 
 
 
 
 
 
Sen VIPS så var det den femtonde maj och jag skrev mitt sista exam (av totalt femton stycken under loppet av två veckor). Sen postade jag monstera-bilden ovan på instagram och proklamerade att jag var f-r-i. Och så försökte jag slappna av bäst jag kunde medan resten av mina kompisar skrev klart sina exams. Roade mig med att göra (och äta!) ramslökspesto i orimliga mängder till exempel. 
 
 
 
 
 
 
 
De sista dagarna av maj och hela början av juni flög förbi snabbare än jag någonsin tidigare känt tiden göra. Jag och mina favoritvänner åkte på studentresa till Barcelona (bilder här, här och här), jag gick på baaaal med en av mina allra bästa vänner Jacob som dejt, gick på lärarmiddag och tog studenten! Inklusive världens bästa studentmottagning. Kan nog utan överdrift säga att det var de bästa dagarna i mitt liv - allra mest för att alla jag älskar var där.  En liten separat sammanfattning på dessa dagar + min midsommar finner ni här
 
 
 
 
 
 
 
Någonstans i början av juli (vem försöker jag lura, sjätte juli var det, minns det som igår) kom IB-resultaten ut och jag fick reda på att jag kommit in på universitetet i Edinburgh. Kollade på resultaten på tåget hem från stan efter att ha hängt med en vän och minns att jag tänkte att det var tur att tågvagnen jag satt i var helt tom så att jag inte råkade krama någon random under lyckoruset. Några dagar senare flög jag och familjen till USA, där vi spenderade resten av månaden. Jag bloggade flitigt så mycket av resan kan ni se om ni klickar här. Tog också oblyga selfies på hotelltoan och åt massa spännande mat.
 
 
 
 
 
 
 
 
Vi besökte bland annat Massachusetts, New Hampshire, Maine, Mount Washington, New York, Montreal och Rhode Island. Pratade engelska och fotade MASSOR. Är för övrigt mycket nöjd över beslutet att inte jobba sommaren 2017. Trots att det gjort min plånbok avsevärt tunnare under höstterminen. Tror det är himlans viktigt att hinna vila mellan gymnasiet och universitetet, speciellt om man går ett gymnasieprogram som är så himla intensivt ända in i slutet. 
 
 
 
 
 
 
 
 
Carpade dagen så himla mycket under hela resan. En av mina favoritresor tror jag nu när jag ser tillbaka på det - jag hann se och uppleva så galet mycket. 
 
 
 
 
 
 
 
 
När vi kom tillbaka var sommarn inte slut ÄN. En av mina kompisar räknade ut att detta var vår längsta sammanhängande ledighet sedan vi började förskolan. Kan ni fatta???(!!!). I augusti hade jag fullt upp med att träffa alla mina vänner innan de flyttade till alla jordens hörn (kändes det som, trots att majoriteten stannade i Sverige) och organisera min egen flytt. Hängde också mycket med min hund, läste böcker på altanen medan resten av familjen jobbade och gick i skolan och gjorde det till en tradition att ha ansiktsmask på söndagskvällar. 
 
 
 
 
 
 
 
 
Minns det för övrigt som att det var ovanligt bra väder? Romantiserar jag sensommaren 2017 nu eller håller ni med mig? Åkte och hälsade på Johanna i hennes nya hem i Stockholm och i slutet av månaden hade vi på IB vårt Diploma Ceremony och jag sa hejdå-ses-om-fyra-månader till massa folk jag håller kärt (och hejdå-jag-vet-inte-om-vi-ses-igen till ännu fler). Sen hade jag en lite omvälvande vecka med mycket att tänka på innan det var hög tid att packa väskorna. Den nionde september satte jag mig på flyget till Edinburgh och flyttade hemifrån och utomlands i ett. 
 
 
 
 
 
 
 
 
Den första perioden där var både lite jobbig och superkul. Jag lärde känna fler människor per dag än någonsin tidigare i mitt liv, hade en jätteskojig freshers-vecka och utforskade omgivningarna bäst jag kunde. En liten summering av min första vecka finns att läsa här
 
 
 
 
 
 
 
 
Sen kastades vi in i plugget och jag fick vänja mig vid matlåde-lunch (läs: äggmackor) på unibibblan. Jag gjorde mig hemmastadd, tog lördagspromenader medan alla andra sov bort baksmällan (promenader funkar bara bättre för mig), snodde blommor från en park ett kvarter bort och städade rummet istället för att skriva på min första uni-uppsats, som för övrigt kändes ytterst kämpig efter flera månaders uppehåll.
 
 
 
 
 
 
 
 
Jag lärde känna ÄNNU mer folk och kände mig så lyckligt lottad över vilka jag haft turen att dela lägenhet med. Slog nytt personligt rekord i tedrickande och så kom Johanna och hälsade på. Hade inte sett henne på månader och vi hade jättekul när hon var hos mig: bildbevis här. Någonstans däromkring i tiden fann jag också en mer locally based människa att gå på lördagspromenader med vilket också gjorde mig glad.
 
 
 
 
 
 
 
I November började det julpyntas i Edinburgh och jag åkte och hälsade på Jacob i London för en helg. Hade saknat honom massor och det var dessutom min första gång i London så det var jättekul, trots att det regnade ungefär konstant under tiden jag var där. Sen var det dags för intensiv pluggperiod nummer två under 2017: hade tre viktiga uppsatser att lämna in och en tenta att skriva under två på varandra följande dagar. Passade på att skaffa mig bibliotekskort på biblioteket på min gata i mitt sökande efter pluggspace för unibibblan är visst proppfull redan åtta på morgonen under revision-perioden. Hann också åka på dagsutflykt till IKEA med min flatmate Erin och införskaffa mig en riktig växt (läs: inte en kaktus). Den tolfte december var jag Färdig med stort F men mitt flyg hem var inte förrän tio dagar senare så jag passade på att ta det ko-lugnt i staden där jag ska bo i fyra år. Kände in läget. Insåg att jag är mycket nöjd med mitt val av land och stad. Gav mig en klapp på axeln. Lite sådär ni vet. Just ja, firade flatmas också, innan mina flatmates åkte hem-hem. 
 
 
 
 
 
 
Åkte också och hälsade på min vän Lianne i hennes hemstad Glasgow över en helg. Lianne är en toppenguide (och toppen-människa!) och jag hoppas jag har tid att resa runt mer i Skottland nästa år, för jag hade jätteroligt på min lilla utflykt. Sedan handlade jag julklappar i ultrafart och tog flyget hem till Jönköping. Bakade lussekatter med mamma samma kväll, firade jul och pratade igen fyra missade månader med alla mina nära vänner. Några dagar innan nyår tog vi flyget till Lanzarote och där, som ni redan vet, firade jag in 2018. 
 
365 dagar, 52 veckor, tolv månader, slutrapporterat! 
 

Nastasja

Sjukt kul att få läsa om hela året såhär. Vilken resa! Önskade länge att jag läst IB på gymnasiet, men i efterhand vet jag att livet inte varit samma om jag gjort det. + superkul att du är i Edinburgh, en av mina favoritstäder jag någonsin besökt.

Svar: Skoj att du gillade det! <3 Jaa, älskar Edinburgh.
jore

Anonym

Skulle vara jätteintressant att läsa mer om hur du handskades med IB-stressen och pluggandet till exams! Pluggar själv IB och skulle uppskatta lite tips!

Svar: Vad kul! Skriver gärna ett inlägg om det, håll utkik här :)
jore