hallå från japan

Resor

 
Hallå hej från andra sidan klotet!! Sen en dag tilllbaka (herregud blir så förvirrad i tiden av att resa i 16 timmar samt åtta timmars tidsskillnad därpå) befinner jag mig på Okinawa, Japan. När vi kom hit igår var det alldeles kolsvart men i morse när jag vaknade möttes jag av havsutsikt genom duschfönstret och en bättre överraskning på juldagsmorgonen kunde jag knappast ha bett om. 
 
 
 
 
 
 
'
 
 
I väntan på att solen skulle gå upp tog jag och mamma en promenad ner till sagda strand. Mycket fint, om än också mycket nedskräpat. Så l-ä-s-k-i-g-t hur mycket skit som finns i havet hörrni! 
 
 
 
Efter frukosten åkte vi och *storhandlade* i Motobu (vi bor strax utanför Nakijin).
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Först i en större mathandel och sen på det lokala torget. Lika svårt att kommunicera på båda ställena, men mat med oss hem fick vi och inget har hittills varit äckligt så kommunikationssvårigheterna är för det mesta bara något som orsakar gapflabb och roliga missförstånd. 
 
 
 
 
 
 
 
Hemma lagade mamma lunch medan vi andra *tog igen oss* (från vad undrar ni? ja det undrar jag också). Sen drog vi oss mot stranden igen, passade på medan det var lågvatten. Tog en julfamiljebild på mammas begäran. Viktigt!
 
 
 
Hej liten eremitkräfta!
 
 
 
Också viktigt att hinna tillbaka innan vattnet stiger ju. 
 
 
 
Lagom till solnedgången besökte vi Nakijin's slottsruiner, ett av UNESCO's världsarv. 
 
 
 
Det kan hända att jag tyckte "djungeln" intill var betydligt mer intressant men sån är jag väl kanske. Oavsett högst lyckad första dag i Japan. Ser fram emot vad mer denna härliga ö har att erbjuda, är övertygad om att det är massor!!! 
 
 
 

 
 
Och tja, god jul förresten, antar jag! Hade ni en fin sådan?
 
 
 

Linnea

Jättefina bilder, Joré! Så kul att få se!

Svar: Tack snälla Linnea! :)
jore

Alicia Sivert

Shit vad fint!! Får hjärtklappning av strandfynden och vill bara rota koraller där hela dagen! Värdelöst med skräp i havet, får hjärtklappning av det också fast av andra anledningar. Hoppas det går att bortse ifrån och att ni har fett njutningsfulla och spännande mellandagar nu! God jul!

Svar: Men åh tack fina! Detsamma till dig och hoppad ditt nyår blir toppen!
jore

Kayla

Vad härligt ni ser ut att ha det! Så kul att få se en ny sida av Japan (på bild alltså, jag har aldrig varit där själv...)

Svar: Åh tack snälla! Dina kommentarer gör mig alltid extra glad. Och ja, vi har det så bra!!! <3
jore

Emily Mitchell

Looks amazing JD!! Good to see that u and the fam are having a great time! love and miss u very much xx

Svar: Aww love thank you for commenting! I'll be home in no time xx
jore

déa

wow, vilka bilder! drömmer verkligen om att åka till japan senare i år

Svar: Åh tack! Hoppas du får göra det.
jore

Johanna

Låter som en härlig start på resan :) Hoppas resten med varit bra!

Svar: Tackar! Det har den verkligen.
jore

Meg

wow, vad annorlunda det är jämfört med min fördomsbild av japan! iofs så tänker jag nog bara på tokyo med alla neonskyltar, men ändå... ser fram emot fler bilder från din resa. gott nytt år på dig! ✨

Svar: Jomen visst är det inte riktigt som man tänkt sig? Sen så var jag inte i Tokyo men ändå! Gott nytt år på dig med. <3
jore