london london london

Resor


 
förra veckan fredag kväll klockan typ halv elva på kvällen mötte jag upp jacob på euston station i london. när vi väl kom fram till hans studentboende var alla utrymda pga brandlarm vilket ju var högst lägligt men det gjorde inget för jag hade en påse godis som jag köpt på flygplatsen i fickan och cirka tre månader att prata ikapp. vi delade på en portion pommes och spillde sås i hans säng och gick inte och la oss förrän närmare två trots att jag skulle upp hyfsat tidigt dagen efter.
 
 
 då bar det nämligen av tvärs genom regents park som var högst höstigt - och blött. hur många regnjackor införskaffade jag mig innan jag flyttade till denna jätteö? två. hur många tog jag med till london? nOLL. regnade det cirka hela lördagen, dvs den enda hela dagen jag var där? definitivt. 
 
 
efter att jag uträttat mitt ärende (uppskatta nivån av business-woman här) hängde vi en stund i parken pga fin och mysig stämning. dessutom kryllade den av ekorrar. ni kanske minns denna videon från detta inlägget? well vänner, jag kan med glädje och stolthet berätta att vi har en del två i den mycket omtalade serien "djur-älskar-joré". tryck här för att beskåda. jag förstår inte hur jacob jämt lyckas fånga dessa ögonblick på film. 
 
 
sen promenerade vi in till soho för 1. sightseeing och 2. tystandet av två magar som kurrade i kör
 
 
 fränt skyltfönster med kaktusar!!!
 
 
vi åt smått överprisade (men goda!) hamburgare på en mysig restaurang med alldeles för hög musik och ohyfsad personal men vad gör det när det är ett once in a lifetime och man har roligt ändå. 
 
 
gick bland annat genom carnaby street där det var "christmas carnival-tema"
 
 
observera paraplyt! det regnade oavbrutet men jag är ju inbiten skotte nu så jag låtsades som... att det regnade. 
 
 
london var i sitt julaskrud. kände litegrann att jag svek edinburgh genom att åka och se juldekorationerna i london innan jag ens varit nere på vår "lokala" julmarknad cirka tjugofem minuters promenad från min lägenhet. men det var mycket fint och präktigt och det är väl allt som spelar roll i slutändan. 
 
 
sen genade vi genom en annan park, svängde förbi buckingham palace och suckade högt åt londonbornas avsaknad av respekt för pizza när vi gick förbi en full pizzakartong utfläkt på marken. 
 
 
solen gick ner och ersattes av härligt gult lampsken. 
 
 
här är han, min vän!!! 
 
 
och här är vår ständiga följeslagare Regnet. så många bilder blev förstörda pga regndroppar på linsen, det är lite sad. 
 
 
vi promenerade vidare ner till westminster bridge för att se ut över themsen i mörkret. stadssilhuetten påminde mig om edi, fast större, pampigare och mer uppblandat med byggnader av rakare linjer och i modernare stil. 
 
 
det sista vi hann med innan våra stackars ben gav upp efter tjugokilometerspromenaden var en titt på covent garden. gulligt litet ställe som kändes förvånansvärt icke-storstadigt?
 
 
tror dessa var de roligaste juldekorationerna. älskar diskokulor! 
 
 
och det var ungefär så mycket jag hann med under mina få helgtimmar i london! utvärderingen för detta besök lyder nog som så att london är fint, men alldeles för obegripligt stort och förvirrande för en som växt upp i lilla omfamnbara jönköping. börjar mer och mer tro att edi är det perfekta staden för mig att flytta till som ett första steg bort från det som är hemma - storstadigt men inte så stort att man inte ser var det börjar och slutar, liksom? 

Meg

älskar allt med detta inlägg!!! och regnet till trots lät det som en förbaskat fin helg

Svar: åh tack!! <3 det vare!
jore

Celine Lundqvist Fors

Ååh vill också till London nu! Är så himla länge sedan :( Älskar dina bilder också, så mysig stämning!

- Ja men absolut, hade varit jättekul! Lägg till mig på snapchat, heter celinelf där med haha :)

Svar: Tack så mycket!! Will do! :)
jore

Tess

Grymt fina bilder! :)

Svar: tack så mycket!
jore

Beatrice Jakobsson - Fotograf

WOOOOW!! :) Vad fina bilder!

Svar: Tack så jättemycket! 🌺✨
jore

Josäfin Andersson

såå mysiga bilder, synd att vissa blev förstörda av regnet tho :(

Svar: tack!!! jaa :(
jore