highlights från montreal, kanada

Resor

 
idag är det min sista kväll här i USA vilket gör mig lite lagom sad och beredd på post-reseångest. tycker därför vi spolar tillbaka typ två veckor (?!?!?) och kollar på vad som var fint i montreal där vi spenderade några soliga dagar. 
 
 
montreal har en fin hamn där det händer massor med grejer
 
 
till exempel kan man åka linbana och fastna på mitten om man väger för lite. så hemskt, åk inte linbana kids
 
 
vill man så kan man också köpa sig en stol på en fejkad sandstrand också men det vill ingen för ärligt talat, sand suger
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
rätt mycket är typiskt storstad - skyskrapor som trängs med gamla kyrkor
 
 
och pampig arkitektur där någon tyckt att det behövts
 
 
samt kostymnissar med skrynkliga nersittna kavajer och gulliga, fint mönstrade matlådor
 
 
här och var har någon försökt trycka in lite grönt 
 
 
 
 
 
 
 
här och var har de lyckats
 
 
och här och var har de istället målat rostiga lagerbyggnader i någon skrikig färg
 
 
men! det finns också byggarbetare som verkar genuint glada över att se mig när jag fångar dem mitt under någon förmiddagsrast. 
 
 
och foodtrucks som det luktar gott kring, speciellt om man är lite småhungrig. tänkte precis tanken att det vore kul om foodtrucktrenden kunde fastna även i jönköping men avbröt sedan mig själv när jag insåg att eh, jag flyttar ju snart ändå.
 
 
annan bra grej är snygga lägenhetsportar som det finns så många av att jag skulle kunna sätta ihop en hel fotoserie om bara det
 
 
och att människorna står i en flera tiotals meter lång rad när de väntar på bussen. utan mellanrummen som i dendär memen om sverige 
 
 
dessutom finns det söta bänksittande hundar och superstora fotbollssplaner och trots att jag varken gillar bänksittande eller fotboll så gillar jag hundar och stora öppna ytor så jag uppskattade det ändå.
 
 
 
uppe på en backe står denna fräna byggnad som om man tittar in visar sig vara ett fullt funktionerande sjukhus. det ni!
 
 
de mer nedgångna byggnaderna har dock flyttats ifrån och tomheten övervakas av en ensam vakt som pratar knagglig engelska men verkar glad över att bli avbruten i tristessen
 
 
 
 
 
 
 
så ska jag minnas montreal hörrni, insvept i ett mjukt kvällsljus och som en godisskål hos någon med ganska bra godissmak. 

Anonym

⭐️⭐️⭐️

ISA

varför känns Kanada som ett så jäkla underskattat resmål? Hamnar liksom i skymundan från USA, ser helt helt galet fint ut. Vill också dit :)

Svar: Lite så! Åk dit, det var fint!
jore