världen runt

Listor och summeringar, Resor;

 
igår fick jag ett såkallat textmeddelande från en vän som började med "du som reser mycket...". och jo, det gör jag. har min familj att tacka för att jag satt min fot i så många av världens hörn, och jag hoppas inget annat än att kunna visa mina eventuella framtida barn världen på samma sätt. 
 
idag har jag gått på utflykt i min externa hårddisk och återbesökt några av de ställen jag varit på under de senaste åren. 
 
 
marocko. dethär är rabat, om jag inte misstar mig. här var vi några dagar sommaren 2013, och jag tror faktiskt att detta är mitt mest minnesvärda ställe - just för att det skiljer sig så mycket från det vi ser här hemma. människorna, kulturen, atmosfären, arkitekturen, luften! jag är inte mycket för att återvända till resmål jag redan varit på, men marockos trånga gator skulle jag med nöje vandra på igen. 
 
 
dethär stället!! hit hittade vi tack vare ett tips och alltså jag vet inte om det var värmen, men avokadosmoothien (läs:smoothiesarna) jag drack där var nog det godaste någonsin i flytande-frukt-väg. 
 
 
caldera de bandama!! är en vulkankrater, hittas i gran canaria. häftig att se och hallå liksom - vem säger nej till en fin utsikt?
 
 
gotland. förmodligen ett av mina favoritställen i sverige (andra favoritställen: tjörn, malmö, göteborg). jag älskade raukarna och det annorlunda landskapet, och lugnet som råder över hela ön? 
 
 
hongkong. ett upplevelsernas ställe!! rörelse dygnet runt, människohav, guldfiskar i plastpåsar och blinkande neonlampor. spännande mat, höga hus, dubbeldäckare och gamla gubbar som säljer undulater. och toppenhäftiga fyrverkerier. 
 
 
och thailand! ett semesterparadis som är så mycket mer än ett semesterparadis. som är fiskebåtar och gatuhundar, nattmarknad och elefantparker
 
 
men som för mig också är kathoyes i baren sunshine, taxichauffören som pappa tipsade om att fylla på AC-vätska (och som sedan stolt hämtade oss i en bil med fungerande luftkonditionering), den alltid storleende hotellvakten och mysiga affärer med allt möjligt skrot.
 
 

michaela

vilka fina bilder! gillar att de är svartvita & att du ändå lyckats få dem att kännas färgsprakande.

Svar: men åh! tack snälla, så glad jag blir.
joré

Karin

Åh Gotland. Min farmor älskade Gotland och jag har velat besöka det sedan dess. Och Hong Kong sen, min pappas halvbror bodde där en period och han trivdes mycket bra. Hade varit intressant att se hur Kineserna är :)

Svar: Både Gotland och Hongkong föll mig i smaken, det är allt jag kan säga!
joré

Lili

Vilka fina bilder! Tycker verkligen om Gotland. Har inte varit på någon av de andra platserna, men tror jag skulle gilla den där vulkankratern.

Svar: tack!! det tror jag nog att du skulle göra.
joré

lina

Fina bilder! Måste ta mig till Gotland någon gång alltså!

Svar: tack!! ja alltså, jag ångrar inte en sekund att jag åkte dit!
joré