kakbak

Ätbart

 
nu hörrni ska jag dela med mig av receptet till livets kakor som jag nämnde i dethär inlägget!! de var så goda så jag måste erkänna att jag sitter och äter en i detta nu, eftersom jag inte ens en vecka senare kände ett utomjordiskt behov av att baka en till sats. 
 
 
receptet har jag delvis snott från denna blogg, men ändrat om lite. ingredienslistan till själva degen ser ut såhär:
 
150g rumsvarmt (inte smält) smör
3.5 dl strösocker
2 teskedar vaniljsocker 
2 matskedar sirap (jag hade muscovadosirap) (finns i välsorterade matvaruhandlar) (äntligen! verkligen en fras jag velat säga länge) 
1 ägg och en äggula 
1/2 tesked salt 
1/2 tesked bikarbonat (har du bara bakpulver tar du lite mer)
4.5 dl vetemjöl
 
 
sen får man välja vad man vill ha för smaksättning - jag gjorde klassiska chocolate chip cookies med hackad mjölkchoklad av halva degen och hade några matskedar rivet citronskal, lite citronsaft och hackad vit choklad i andra halvan. gillar man citron i bakelser så var det andra alternativet supergott och kanske lite mindre tråkigt än vanliga chokladkakor. för hela degen är det rimligt med cirka 200g choklad. sen kan man ju självklart slänga i vad man än har för gott hemma. jag vill testa vit choklad och blåbär, det kan nog bli riktigt gott...
 
 
annars är receptet inga konstigheter, man mixar ihop ingredienserna i den ordning de står, ser till så att degen är välkyld - jag brukar sätta den i frysen i tjugo minuter för säkerhets skull -  och rullar femkronors-bollar som man placerar ut, med generöst med avstånd emellan, på plåtar försedda med bakplåtspapper. sedan ska de bakas i cirka 10 minuter (plus minus beroende på hur sega kakor en vill ha och vad en har för ugn) på 150-175 grader
 
 
hur många kakor det blir? för få. nej men det blir ju faktiskt några plåtar, runt 40 stycken om man inte gör allt för stora. de blir så galet sega och goda!! ett glass mjölk till och hejdå, jag är i himlen!!
 

Sandra

Oj va gott det ser ut! Och va bra du är på att fota mat!!

Svar: tack snälla! vad glad jag blir :)
joré

Emma -Merakibeauty.se

mummss och så fint att ha de i burk :)

Svar: jaa visst är det!
joré

Felicia

Yummi

Svar: ja!
joré

Anonym

Bekräftar. Mums!

Sandra Leone

Nom! <3

Svar: verkl!! <3
joré

Klara

Gjorde dessa igår kväll (med 37%-choklad) så sitter och tuggar på en till kaffet nu. Så himla goda! Tack för recept :)))

Svar: men ÅGGH vad kul!! visst är de super <43
joré