tre anledningar till att jag inte kan somna

Listor och summeringar, Skrivet;

  
chokladen på glass
häromdan, medan jag nöjt utbredd i soffan åt min lilla daimstrut, kom jag att tänka på hur olikt chokladöverdraget på glass smakar vanlig choklad. dessutom brukar kolaglass på pinne eller i strut ha någon sorts kola-chokladöverdrag (fast det är inte choklad! det är chokladkonsistens men smakar gräddkola) som är helt fantastiskt god. varför finns inte dessa chokladsorter att köpa som chokladkakor? personligen anser jag att detta är ett stort samhällsproblem... men också en bra affärsidé! vill bli provsmakare om (när) den förverkligas
 
bidrottningar
av livet (eller var det ett program på svt2?) har jag lärt mig att det finns bisamhällen, och i varje bisamhälle finns det en drottning som inte gör annat än a) matas b) parar sig och c) lägger en jäkla massa ägg. de flesta av äggen blir arbetsbin alternativt drönare (jag har läst på) men vissa ägg utvecklas till bidrottningar som då antingen dödar den nuvarande bidrottningen och tar över kungadömet, flyger iväg, med någon drönarprins kanske, och skapar sitt egna bisamhälle (?) eller helt enkelt tar över när bidrottningen som fött dem dör. men vad är det som gör att vissa bin blir bidrottningar och att de föds så pass sällan som de gör? hur funkar det rent biologiskt? har bin, istället för sexkromosomer som avgör människors biologiska kön, kromosompar som styr om de är drönare, arbetsbin eller bidrottningar? ni måste hålla med mig om att detta är sjukt intressant och tänkvärt
 
raka vägar
har ni åkt flygplan? det förutsätter jag att ni har. då har ni sett sprikraka vägar. alltså vägar som inte är ett dugg böjda, utan bara går rakt över/genom/under allt (detta får mig för övrigt att tänka på denhär filmscenen... sorgligaste). hur bygger man sådan vägar? hur får man de raka? spänner man ut ett snöre som man bygger vägen utefter? för jag tänker att om man bara börjar bygga och *siktar* rakt, så kommer man, så småningom och gradvis, att börja svänga?
 

Embla

alltså JA, den första funderingen! kolachokladöverdraget på glass, kan gå runt och bara tänka på hur gott det är ibland?? snälla någon skapa en sån chokladkaka.

Svar: ugghh ellerhur!!! hur kan det inte finnas än?!?
joré