throwback påskfrullen

Vardagligheter

 
"joré kolla på solen! kolla!" sa mamma när hon väckte mig på påskmorgonen. ursäkta va??? tänkte jag. solen ser ju ut precis som dendär clownnäsa/blodfläck/rödlampa/röttbowlingklotutanhålförfingrarnaemojin som ingen någonsin använder förutom någon gång ibland i hotfulla situationer? pling!!! sa det och så kom jag ihåg att jag under sista litauiskalektionen innan påsk fick läsa i någon uråldrig (publicerad 1986 typ) bok om "påskfirandet i litauen"  att när solen går upp på påskmorgonen så ser den annorlunda ut än alla andra dagar, men att jag viftade bort det som en myt för liksom hallå... solen går väl alltid upp typ likadant. och nu gjorde den inte det? hur mysko
 
 
hursomhelst! solen gick upp och sken enligt rutin och vi började den traditionella påskfrullen med en bön (de som inte bad stod tyst beundrade them fancy eggs). sen fick man välja ägg!!
 
 
mormor tog en för laget och tog det fulaste ägget så det blev uppätet och inte längre förstörde helhetsbilden
 
 
yey!!! äggpickning (hahaha förlåt men enligt wikipedia the almighty heter det så?) (varför inte: the egg wars, the scramble games eller eggs factor?). regler: spetsig ände mot spetsig, trubbig mot trubbig. den som har flest oskadade ändor kvar vinner (äran). alla skadade ägg äts upp för att räddas ur sitt misery. fusk: om man slår lite lite  från sidan (diskret!) vinner man nästan alltid hihi. fysikens fundamentala lagar säger att ett ägg är som svagast på långsidorna
 
 
sen... åt vi!! det är väl ändå den huvudsakliga påskaktiviteten? jag var dock lite ledsen pga var förkyld så kände knappt någon smak. aja, det kommer fler påskar!

Daniella 🌙

Vad äter man för påsk mat i Litauen? 😍 Är så nyfiken på andra länders firanden

Svar: hmm! vårt bord är ganska blandat med svenskt, men vi har en massa olika sorters inlagd sill, bröd med smör, olika sorters kött och ofta oxtunga, olika såser, sallad/röra med majonäs, pickles, kokta morötter, potatis och ärtor i... och en massa jäkla ägg!!! :D
joré

resenaren.blogg.se

nehe? så det där om månen stämmer? läskigt värre. är också omåttligt avundsjuk på dina matvanor denna påsk(alltid), sitter för närvarande hemma och magen kurrar och alltså ja...

Svar: solen. men ja? det stämde denna gången isf... haha, jag är avundsjuk på dina träningsvanor
joré

ISA

men DÄR fattade jag att du inte varit i sverige under påsk. haha. tyckte väl att omgivningarna i dina senaste inlägg inte sett så typiskt svenska ut, haha!

Svar: hahah!! har jag varit otydlig? :Dd
joré